Julläsning. Sjöfartstidningen bjuder under julhelgen på reportage fria att läsa utan prenumeration. Idag: Sjöfartstidningen fyller 125 år. Vi dök ner i arkivet.
Nyheter
-
-
Klassiker. När kostnaden för att byta bottenplåt på S/S Norrtelje skenade slöt kommunen och ideella krafter upp för att rädda skärgårdens drottning. En av eldsjälarna är Knutte Alm som umgåtts mer med Norrtäljes 125-åriga landmärke än sin fru.
-
Oense. Sjöbefälsföreningen lämnade på fredagen in en stämningsansökan till Arbetsdomstolen mot Sjöfartsverket för försenade pensionsutbetalningar till fackets medlemmar på isbrytarna.
-
Framdrivningssystem. Forna MAN Energy Solutions och MAN Cryo heter nu Everllence. Namnet speglar bolagets nya inriktning, berättar nya vd:n Johan Hägg.
-
Nyvald. Mikki Koskinen har valts till ny ordförande för europeiska redareföreningen ECSA. Han är till vardags vd för det finska rederiet ESL Shipping.
-
Sjöfartsstöd. Sjöfartsstödet är fortsatt avgörande för svensk sjöfart. En ny rapport från Trafikanalys visar att stödet har stor betydelse för rederiernas ekonomi och för Sveriges möjligheter att behålla en nationell flotta.
-
Leverans. AtoB@C Shipping står för årets sista fartygsleverans till svenska rederier. Torrlastfartyget Fleximar är det senaste tillskottet i rederiets Green Coaster-serie.
-
Skuggflottan. Under torsdagen fattade EU beslut att lista ytterligare 41 fartyg från den ryska skuggflottan på EU:s sanktionslista. Samtidigt har en ökad rysk militär närvaro kring skuggfartygen börjat märkas på Östersjön.
-
Leverans. PolSca Baltic Ferries har nu tagit leverans av den nybyggda ropaxfärjan Jantar Unity som kommer att sättas in mellan Świnoujście och Trelleborg.
-
Arbetsmiljö. Det är oro på isbrytarna. Ovisshet och oklarheter kring avtal gör att anställda funderar på att lämna, och ombord upplever man att ledningen inte lyssnar.
-
Ledningen svarar. Sjöfartsverkets rederichef Fredrik Backman är medveten om oron och missnöjet ombord – och är själv orolig över situationen.
-
Pris. En chans att vinna 50.000 kronor, grundplåten till ett eget aktiebolag. Det samt unika möten med branschens främsta ledare är vad som står på spel genom priset Ung sjöfartsentreprenör 2026 som nu öppnat för anmälan.
-
Gotlandstrafiken. Efter växande kritik mot färjepriserna till och från Gotland för gotlänningar tillsätter nu regeringen en ny arbetsgrupp som bland annat ska förbereda för Gotlandstrafikens inträde i det svenska tonnageskattesystemet.
-
Charteravtal. Rederierna CldN och DFDS förlänger sitt avtal om kapacitetscharter (space charter) på rutten Zeebrugge–Göteborg med ytterligare fem år. Samtidigt ökas fraktkapaciteten.
-
Nätverk. Chalmersstudenten Oskar Jonason, 25, har tagit initiativ till ett nytt nätverk för svenskar verksamma inom sjöfartsbranschen i London.
-
Navigation. Sjöfartsverket ska montera ny teknik på ett antal kustfyrar för att öka sjösäkerheten och erbjuda alternativ när GPS:en störs ut. Det handlar om raconfyrar där den första sattes upp på östra Öland i december.
-
Utredning. Efter en flera år lång utredning slås det nu fast att det inte finns skäl att ändra slutsatserna om Estoniakatastrofen från haveriutredningen 1997. Det konstaterar haverikommissionerna i Sverige, Estland och Finland i en ny slutrapport.
-
Försening. I veckan skulle Öresundslinjens Hamlet ha återgått till trafiken mellan Helsingborg och Helsingör efter konverteringen till eldrift, men nu meddelar rederiet att fartyget blir försenat.
-
Folk på väg. Efter ett år som biträdande tog John Wahlstedt i höstas över rollen som förhandlingschef på Sarf.
-
Ombyggnad. Efter hårt slit och renoveringar på Tjörn närmar sig Polar Athena en efterlängtad comeback.
-
Krångel. Sverige riskerar att halka efter i den globala handeln när allt fler länder går över till digitala handelsdokument. Det skriver Svensk Sjöfart med flera i en debattartikel i Dagens Industri.
-
Varv. I veckan tecknade reparationsvarvet i Landskrona en avsiktsförklaring om samarbete för att underhålla marinens kommande fregatter i Luleåklassen.
-
Fartygsstöd. Stiftelsen Maritimt Kulturarv och Stiftelse Margareta Strömboms Stiftelse för kulturhistoriskt värdefulla båtar betalar i år sammanlagt ut 560.000 kronor i bidrag till kulturhistoriskt värdefulla fartyg. Här är de nio fartygen som får medel.
-
Renovering. En omfattande renovering för närmare en kvarts miljard planeras just nu av Marinmuseum i Karlskrona. Ombyggnaden kommer göra att museet måste hålla stängt under delar av perioden 2028–2030.
-
Inflaggning. Under torsdagen genomförde Stena Bulk sin tredje inflaggning av de fem Suezmaxfartyg som rederiet har för avsikt att flagga in till Sverige. Både infrastrukturminister Andreas Carlson och Stenasfärens vd och ägare Dan Sten Olsson närvarande.