
Vilket fantastiskt år för sjöfarten vi har bakom oss! Även om den globala situationen är utmanande från alla hörn av världen just nu, verkar det finnas en stark tro på framtiden bland rederier i Sverige och Finland. Orderboken med beställningar på fartyg från svenska rederier är större än på länge, och detta påverkar även antalet fartyg som levereras varje år.
I år är det femte året som undertecknad är redaktör för vår specialbilaga, Ships of the Year, som fokuserar på nybyggen kopplade till svensk och finsk sjöfart. Och aldrig tidigare har vi haft med så många fartyg som vi har i år.
Presentationer av 40 nya fartyg
I årets upplaga dyker vi ner i inte mindre än 40 olika fartyg: tio nya torrlastfartyg, åtta nya tankfartyg, sju nya roro- och ropax-fartyg, samt 14 mindre fartyg, allt från CTV-fartyg och små färjor till lotsbåtar och inspektionsfartyg. Några av dem är intressanta ombyggnadsprojekt, ett område som fått ett stort uppsving under året.
Dessutom har vi sammanställt en lista över de kryssningsfartyg som levererats, vilket är färre än tidigare år. Meyer Turku utmärker sig dock med Mein Schiff 7, det första kryssningsfartyget i världen byggt för att vara methanol ready.
Alternativa bränslen slår igenom
En särskilt glädjande sak när man bläddrar igenom de fartyg som levererades 2024 är att majoriteten – 27 fartyg – har byggts med någon form av alternativt bränsle för framdrivningen eller med batteriinstallationer. Fartygen som byggts för konventionella bränslen har alla designats för att minimera bränsleförbrukningen så mycket som möjligt. Till exempel lyckades Wallenius Marine, i samarbete med danska Knud E. Hansen, minska bränsleförbrukningen på nybyggena Future Way och Way Forward med 20 procent. Det är otroligt att det fortfarande finns så många förbättringar att göra när det gäller bränsleeffektivitet, skrovform och fartygsvikt. Tillsammans med den stora frågan om framtida bränslen borde marinarkitektur och skeppsbyggnad vara några av de mest spännande yrkena inom sjöfarten just nu.
Orderboken fylld med batterier och alternativa bränslen
På tal om alternativa bränsletekniker. Det är intressant att studera den svenska orderboken som finns på sidan 70 i bilagan. Där kan man se att alla de 76 fartyg som för närvarande är beställda, har någon typ av alternativt bränsle för framdriften. Dessutom kommer alla att utrustas med batteriteknologi, där många har för avsikt att använda batterierna för manövrering in och ut ur hamnar. Detta ger inte bara en miljömässig fördel utan förbättrar också säkerheten eftersom batterierna kan hantera ett strömavbrott på bara en millisekund.
Slutligen, mitt råd till alla som vill hålla sig uppdaterade om den innovativa och framåtblickande svenska sjöfartsindustrin är att läsa presentationerna av alla de nya fartygen från förra året i Ships of the Year, samt översikten över de spännande kommande projekten.
Trevlig fartygsläsning!