Bitumenfartyg två år försenade

I början av 2008 beställde det Stockholmsbaserade rederiet Frederiet två tankfartyg för bitumentransporter för leverans 2010 från ett kinesiskt varv – men fartygen på 4.700 ton dödvikt har fortfarande inte levererats.– Nej, och det beror på flera saker som översvämningen av Yangtsefloden vilket innebar att vi förlorade många månader. Sen har arbetet på varvet gått långsammare än förväntat, säger Fredrik Grenestedt, vd för Frederiet och fortsätter:– Vi räknar med leverans av fartygen i mars och maj i år vilket innebär att de blir nästan två år försenade.Prislappen för fartygen ligger på cirka USD 45 miljoner. Beställningen gjordes tillsammans med Nynäs som kommer att ta fartygen på långa bareboatcharters vid leverans. Trots förseningsavgift kommer inte slutnotan för fartygen att förändras nämnvärt, enligt Fredrik Grenestedt. Nybyggena som får namnen Ardea och Mergus får en lastkapacitet på 4.300 kubikmeter. De blir 100 meter långa, 16 meter breda, får ett djupgående på 6 meter och byggs till isklass 1A. Ett maskineri på 4.000 kW ger en servicefart på 14 knop. Fartygen byggs av det kinesiska varvet Jyang Bei Yuanhan Ship Manufactory i Hunangang City. Vid leverans ersätter fartygen de bitumenpråmar som Nynäs nu har på timecharter. Varvet har tidigare byggt bland annat passagerarfartyg, produkt/kemtankfartyg och LPG-tankers, men detta är varvets första beställning från en utländsk redare.


Vill du läsa mer? Logga in här


Prenumerera

DIGITAL

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv

 

Från 89 kr/månad

 

KOMPLETT

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv
  • Tidning i brevlådan 11 nr/år

Från 995 kr/år

Se alla erbjudanden.



Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.