Costa Concordia lämnade Civitavecchia utanför Rom på fredagskvällen den 13 januari för en sjudagarskryssning med Savona som första destination. Ombord fanns cirka 3.200 passagerare och en besättning på 1.000 personer. Några timmar senare rev en undervattensklippa upp en reva i babordssidan. Befälhavaren försökte vända det skadade fartyget in mot hamnen på ön Isola del Gigilo, men fartyget kapsejsade och blev liggande på styrbordsidan mot en klippvägg.Grundkänningen skedde sannolikt på det yttre av de tre skären Isole le Scole. Rederiet hävdar att fartyget seglade 150 meter från kustlinjen, medan befälhavaren hävdar att han var 300 meter från land och att där fanns inget grund i sjökortet. Enligt italienska media skall dock marinens dykare hittat platsen där fartyget gick på och mätt avståndet till kustlinjen till 92-96 meter. Hittills har 11 människor hittats döda under det komplicerade räddningsarbetet, där man bl.a. sprängt hål i fartygssidan för att dykarna skall kunna ta sig in och ut ur skrovet. Det saknas fortfarande människor. Hur många är något oklart, men det lär röra sig om runt 25 personer.Holländska Smit har fått bärgningsuppdraget och man har nu börjat borra hål i skrovet för att kom åt totalt 2.800 ton olja. Utpumpningen beräknas ta 2-4 veckor.
Vill du läsa mer? Logga in här
Prenumerera
DIGITAL
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
Från 89 kr/månad
KOMPLETT
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
- Tidning i brevlådan 11 nr/år
Från 995 kr/år
Populärt!
Se alla erbjudanden.