Fartygsserien om tolv plug-in hybridbulkfartyg på 5.350 dwt byggs på varvet Chowgule & Company i Indien. Två fartyg har hittills levererats, Ecomar och Stellamar, och den 13 juni tog rederiet emot Ecomar som är seriens nummer tre. Fartyget kommer inom kort att påbörja jungfruresan från Indien till Europa.
– Det första fartyget har gått i ordinarie trafik i två månader nu och både vårt team och våra kunder är nöjda med vad fartyget presterar. Vi är glada att addera Ecomar till vår växande flotta, säger Frida Rowland, Commercial Director för AtoB@C Shipping i ett pressmeddelande.

Optimerad lastkapacitet
Ecomar är som sina systrar designad för att transportera olika bulk- och styckegodsprodukter, inklusive stål, skogsprodukter, gödningsmedel och projektlaster. Fartyget har ett rymligt och öppet däck som kan rymma mer däckslast och längre projektlaster jämfört med befintliga fartyg i flottan. För att optimera lastkapaciteten och förbättra navigationssäkerheten är bostadsutrymmena och bryggan placerade i fören.
Tillsammans kommer de tolv fartygen i serien att bilda en fartygspool, kallad Green Coaster Shipping Pool, som opereras av AtoB@C Shipping.