Halvt dold bland berg och industrilokaler i Rönnäng på Tjörn ligger en polarkryssare förtöjd. Unipolar Shipping, ett dotterbolag till bulkrederiet Rederi AB Uman, köpte fartyget i somras. När Sjöfartstidningen hälsar på är det full fart ombord.
– Vi har firmor här varje dag. Igår var klassen här och idag är bland annat ett brandskyddsföretag och en firma som mäter skrovtjockleken ombord, säger Björn Holm, vd för Rederi AB Uman.
Hans telefon ringer i ett. Brandfirman har just upptäckt att en del utrustning är i sämre skick än väntat, det står vatten på fel ställen och ritningar verkar inte ha uppdaterats efter en tidigare ombyggnad.
Markerar nystart
Polar Athena hette tidigare Polar Pioneer och är ett före detta ryskt forskningsfartyg byggt 1982. När den förra ägaren köpte fartyget 2021 låg det upplagt i Riga. Det renoverades i Lettland och har sedan 2022 använts för charterverksamhet i Arktis och Antarktis. Men succén uteblev och i samma veva som Unipolar Shipping köpte fartyget gick det tidigare ägarbolaget i konkurs.
– De hade enligt uppgift en del tekniska problem som ledde till förseningar, missade chartrar och återbetalningar, säger Björn Holm.
När Unipolar Shipping köpte fartyget döptes hon om för att markera en nystart.
Varför just namnet Polar Athena?
– För att Athena är vishetens gudinna och detta kan vara det dummaste jag har gjort, skrattar Björn Holm och fortsätter:
– Vi tror förstås att det är en okej affär med de chartermöjligheter som finns, annars hade vi inte gjort detta. Det finns ett stort sug efter kryssningar till polarområdena och det här är en ganska unik båt. De flesta andra i den här storleken får bara ta tolv passagerare.
Rederi AB Uman ska sköta den tekniska driften. Bemanningen sköts av Polar Crewing och Brax Shipping kommer att vara mäklare för den kommersiella delen. Affären finansieras av Tjörns Sparbank.
Prio på det tekniska
Nu ska fartyget ligga i Rönnäng fram till mars då det ska dockas på Falkvarv. Den 1 april ska Polar Athena med besättning vara redo att gå till Arktis där hon ska gå i chartertrafik med passagerare till september.
– Sedan ska hon tillbaka till Rönnäng för fler uppgraderingar under vintern. Vi kommer att ligga här i tre vintrar och efter det är tanken att köra både sommar- och vintersäsonger, säger Björn Holm.
Han har mycket han vill fixa. Riva ut och bygga om besättningshytterna så att färre behöver dela toalett och dusch. Flytta expeditionsledningens kontor till bryggan och bygga om passagerarhytter för att disponera utrymmet bättre.
– Men det blir först om några år. Nu är det framför allt fokus på att städa ur och få ordning på det tekniska, säger han.
I vinter ska bryggan byggas om. Dagens tre konsoler (original från 1984) ersätts av en centerkonsol och två mindre.
– Då kan man styra och manövrera från samma ställe vilket inte går idag. Och så blir det mer plats för passagerarna, som får vara på bryggan hur mycket de vill.
Har hittat överraskningar
Fartyget ska också kapas i aktern från dagens 71,2 till 69,9 meter. I maskin ska samtliga maskiner överhalas och brandlarm och nytt övervakningssystem installeras. På fördäck blir det två nya klys.
Nu har Polar Athena en besättning på 6-7 personer, bland dem elektriker och reparatör, som gör mycket jobb själva.
Första månaden som fartygsägare har Björn Holm hittat en del överraskningar.
– Nödgeneratorn startar bara ibland, till exempel. Men det ordnar vi nu. Jag har många samtal med klassen för att gemensamt hitta lösningar på att rätta till fartyget.
Han pekar på slitage och halvdana lösningar runt om i fartyget. Trasiga lister som tejpats, kojer som saknar kojbräda, tvättmaskiner som sitter fästa med spännband, svartmögel och smuts.
– Bara att vaska fartyget är ett stort jobb. Vi har till exempel pumpat ut 30 kubik sludge som låg under maskindurkarna och skvalpade. Nu tar vi ombord en mässman som ska gå här i sex månader och bara städa, säger Björn Holm.
– Det positiva är att det är väldigt lätt att göra det bättre ombord. Det är mycket småsaker. Det går framåt och jag tycker att det här är jätteskoj.
Polar Athena
- Ägare: Unipolar Shipping Ltd är helägt dotterbolag till Uman Shipping AB, ett bulkrederi med två fartyg.
- Byggd: 1982 i Åbo som sovjetiska havsforskningsfartyget Akademik Shuleykin. Fartyget var först i en serie.
- Loa (innan aktern kapas): 71,2 m
- Bredd: 12,82 m
- Flagg: Cypriotisk
- Passagerare: 53
- Besättning: 12 i driftbesättningen och 14 i hotelldelen. Rederiets målsättning är att ha svenskt bryggbefäl.