Fotograf: Norsepower

Kategori: Fartygsutrustning | Skeppsbyggnad

Stena Line väljer rotorsegel från Norsepower

Stena Line och finländska Norsepower har tecknat avtal om leverans av två rotorsegel till det nya RoRo-fartyget Stena Connecta.

Fartyget som byggs av Jinling Weihai-varvet i Kina, kommer att vara 147 meter långt och utrustas med två 28×4 meter stora Norsepower Rotor Sails (NPRS). Det är ett av två nybyggen som Stena RoRo just nu bygger åt Stena Line på det kinesiska varvet.

Rutt med optimala vindförhållanden

Stena Connecta planeras att levereras till Stena Line från Stena RoRo under fjärde kvartalet 2025 och planeras trafikera Irländska sjön, mellan Belfast och Heysham, där vindförhållandena är mycket gynnsamma för vindassisterad framdrivning. Seglen beräknas ge upp till 9 procent bränslebesparing på den planerade rutten.

– Stena Line sjösatte nyligen vårt nya fartyg, Stena Connecta, och det kommer nu att utrustas med två rotorsegel. Dessa segel kommer att utnyttja vindkraften för att ge extra framdrivning till fartyget, vilket därmed minskar bränsleförbrukning och utsläpp. Innovationer som denna är avgörande för att framtidssäkra våra fartyg och för att nå våra utsläppsmål, säger Dennis Tetzlaff, Chief Operating Officer Fleet på Stena Line i en kommentar.

Seglen tillverkas i Kina

För att minimera miljöpåverkan under projektets genomförandefas kommer rotorseglen att tillverkas vid Norsepowers nya produktionsanläggning i Yancheng, Kina, och levereras direkt till varvet.

– Systerfartyget i samma serie kommer att levereras ”rotorsegel-redo”, vilket ytterligare visar Stena Lines engagemang för vinddriven framdrivning. Vi är hedrade över att samarbeta med Stena Line, ett företag som konsekvent har lett vägen inom hållbar sjöfartsinnovation, säger Heikki Pöntynen, vd för Norsepower.

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.