Sjöfarten är avgörande för Sveriges transportinfrastruktur. Den är effektiv, har lägre koldioxidutsläpp per transporterat ton och kilometer jämfört med väg- och flygtransporter, och en nyckel till att avlasta våra redan hårt belastade vägar och järnvägar.
Regeringen har gång på gång talat om vikten av att flytta gods från väg till sjö, men när det kommer till kritan görs raka motsatsen. Sjöfartsverket, med sitt planerade sparpaket och de chockerande avgiftshöjningarna på 53 procent över tre år, är på väg att kväva sjöfarten på Sveriges insjöar, trots att just insjöfart är en nyckel för överflyttningen av gods.
Regeringen har investerat 2,9 miljarder kronor av skattebetalarnas pengar i Mälarprojektet, där en ombyggnation av Södertälje sluss och farledsmuddring i Mälaren skulle skapa bättre förutsättningar för sjöfarten och göra den mer konkurrenskraftig. Företag har etablerat sig i regionen där sjöfarten spelat en avgörande roll, och även Mälarhamnar har investerat för att möta näringslivets behov. I Vänern har Vänerhamn en liknande situation under kommande år, och tillsammans har vi mer än 4 000 000 ton gods per år som nu riskerar att påverkas.
Transporterna kommer att tvingas tillbaka på vägarna, med ökad trängsel, högre klimatpåverkan och mer slitage och underhållskostnader som följd.
När nu Sjöfartsverket chockhöjer avgifterna, riskerar investeringarna i Mälarprojektet att bli värdelösa, precis som planerade investeringar för Vänerhamns industrikunder i Värmland, Bergslagen och Västra Götaland. Regeringens ambition om att flytta mer gods från väg till sjö blir även den meningslös när insjöfarten riskerar att bli olönsam. Transporterna kommer att tvingas tillbaka på vägarna, med ökad trängsel, högre klimatpåverkan och mer slitage och underhållskostnader som följd.
Idag nyttjas insjöarnas transportkapacitet till 20% och järnvägen är till del överbelastad till 120 procent av sin kapacitet. Det finns alltså en enorm potential i att öka sjöfarten, men i stället för att stödja den fortsätter regeringen att prioritera andra transportslag. Sjöfarten är det enda transportslaget som tvingas bära sina egna kostnader fullt ut, medan väg- och järnvägstransporter till stor del finansieras av skattemedel. Det är en snedvriden konkurrens som hämmar utvecklingen, och driver upp transportkostnaderna i onödan.
Vi behöver en förändring, och vi behöver den nu. Regeringen måste genomföra verkliga åtgärder för att undvika att investeringar i insjöfarten blir bortkastade skattepengar. Den lösning vi ser är att finansieringen av Sjöfartsverket måste reformeras, så att verksamheten likt Transportstyrelsen och Trafikverket anslagsfinansieras, i stället för att vara ett affärsverk. På så sätt kan vi få likvärdiga villkor.
Sjöfarten är en del av lösningen, inte problemet. Stoppa avgiftshöjningarna, skapa förutsättningar för konkurrens på lika villkor mellan transportslagen och låt inte miljarder av skattebetalarnas pengar gå till spillo. Andreas Carlsson och regeringen, vi är många som kräver svar och handling. Sverige borde ta lärdom av våra grannländer, där sjöfarten får rimliga villkor och incitament för att växa.
När ska regeringen prioritera sjöfarten på riktigt?
Andreas Andersson, VD, Mälarhamnar AB
Ola Sundgren, Styrelseordförande, Vänerhamn AB
Axel Sylvén, Plant Manager, Yara AB
Henrik Holm, Affärsområdeschef Värme, Mälarenergi AB
Oskar Axelsson, VD, Handelskammaren Mälardalen
Sandra Sundbäck, VD, Handelskammaren Värmland