Frågan om fler svenskflaggade fartyg är enligt Niklas Karlsson (S), riksdagsledamot och ordförande i skatteutskottet, högaktuell i det omvärldsläge som Sverige befinner sig i.
– Sjöfarten spelar en viktig roll när totalförsvaret ska byggas upp. Vi behöver fler fartyg som seglar under svensk flagg och här spelar tonnageskatten en viktig roll, säger Niklas Karlsson till Sjöfartstidningen.
För drygt ett år sedan kom utredningen Vågade skatter. I den föreslår utredaren att stämpelskatten ska slopas och tonnageskattesystemet revideras.
– Regeringen har gått fram med slopad stämpelskatt men gör ingenting åt tonnageskatten. Vi menar att det som verkligen får betydelse för svensk sjöfart är att tonnageskatten förändras så att fler fartyg och verksamheter omfattas. Här behöver regeringen leverera. Det här är en lågt hängande frukt som man skulle kunna leverera ganska snabbt och få stor effekt på kort tid, säger Niklas Karlsson.
Vill ha svar från finansministern
– Vi vill att regeringen förklarar varför det inte händer något, och har idag [torsdag] vid skatteutskottets sammanträde begärt att finansministern kommer till utskottet för att redogöra för varför det inte kommer något förslag på förändrad tonnagebeskattning.
Ett sådant besök kan ske tidigast vid nästa veckas utskottssammanträde.
Vad förväntar du dig att få för svar?
– I den bästa av världar kommer man tala om att det nu finns ett färdigt förslag och att man går fram till riksdagen med förslag på ny tonnagebeskattning, så att fler fartyg och fler verksamheter omfattas. Det hoppas jag, och det är därför vi driver på. Det här behöver hända nu.
Tonnageskatten kom redan 2017 och branschen har sedan dess sagt att den behöver revideras. Varför har det inte skett tidigare?
– När man genomförde tonnagebeskattningen så var en del i beslutet att detta skulle utvärderas. Det har man gjort genom utredningen Vågade skatter där utredaren kom fram till att det kan bli bättre. Förändrar vi tonnagebeskattningen så kan vi vända den negativa utvecklingen och få fartyg att flagga svenskt igen. Sedan kan man naturligtvis önska att vi redan från början hade gjort så att fler omfattades av tonnagebeskattningen. Det gjorde vi inte, utan vi införde tonnageskatten som den var då, och nu behöver vi justera den så att den blir bättre.
”Branschen har rätt”
Niklas Karlsson har haft kontakt med olika aktörer inom sjöfarten och vet att en förändrad tonnageskatt är efterlängtad och att branschen gärna vill att man skyndar på.
– Jag har pratat med Svensk Sjöfart och Seko sjöfolk, som jag uppfattar har en gemensam linje här. De har påtalat att man borde göra något och jag tycker att de har rätt. De har en viktig poäng. Särskilt när det finns en utredning som är färdig och man skulle kunna gå fram med förslag, säger Niklas Karlsson.