Under måndagen sjösattes och döptes Arctico, Donsötanks första av de tre beställda systerfartygen till Pacifico och Prospero.

Fotograf: Donsötank

Kategori: Skeppsbyggnad | Tank

Donsötanks nybygge sjösatt – så blir namnet

Under måndagen sjösattes och döptes Donsötanks första av de tre beställda systerfartygen till Pacifico och Prospero. Nybygget har fått namnet Arctico.
Film: Donsötank

Det var under måndagen som en kombinerad sjösättning och dopceremoni arrangerades på det kinesiska varvet Wuhu Shipyard i Kina av nybygge nummer W2381. Det är det första fartyget av de tre som rederiet beställt i serien som efterföljare till Prospero och Pacifico. I samband med ceremonin avslöjade rederiet också namnet på fartyget som blir Arctico.

Blev inga dop under pandemin

Sjöfartstidningen får tag i Ingvar Lorensson, vd på Donsötank, på telefon från varvet i Kina strax efter ceremonin. Han är på plats tillsammans med en stor delegation från Donsötanks kontor och samt ägare.

– Det var väldigt fint och skoj att vi kunde komma ner och göra detta. Vi kunde aldrig åka till Kina och genomföra ett dop under sjösättningen av Prospero och Pacifico eftersom det var mitt under pandemin så därför är detta väldigt kul att kunna göra nu. Hela kontoret kunde inte vara med, några får ju vara hemma och sköta det också. Men det blir en chans till under hösten när nästa fartyg sjösätts, säger han.

Dop och sjösättning av Arctico. Foto: Donsötank

Namnet blev framröstat

Fartygen blir på 22.500 ton dödvikt. Arctico har planerad leverans under Q3 2025, det andra fartyget i början av 2026 och det tredje under Q3 2027.

Nybyggena är identiska med Prospero och Pacifico som blivit stora framgångar för rederiet. 

Att det blev namnet Arctico hänger ihop med att rederiet anordnade en namntävling bland alla anställda, både land- och ombordanställda. Sedan valdes fyra namn ut och bland dessa röstades vinnaren fram.

– Alla anställda fick lämna in förslag och efter några omgångar blev det Arctico som vann, ett förslag som kommer från en av våra ombordanställda, säger Ingvar Lorensson.

Gudmor till fartyget blev Camilla Hansson, delägare i rederiet och som arbetar på Donsötanks ekonomiavdelning.

  • Gudmor till fartyget blev Camilla Hansson, delägare i rederiet och som arbetar på rederiets ekonomiavdelning. Foto: Donsötank
  • Arctico har planerad leverans under Q3 2025, det andra fartyget i början av 2026 och det tredje under Q3 2027. Foto: Donsötank..
  • Gudmor Camilla Hansson. Foto: Donsötank

Får batterier och landströmsanslutning

Fartygen i serien har designats av FKAB i Uddevalla och har bland annat utrustning för peak shaving, värmeåtervinningsanläggning, batteripaket på 500 kWh, SCR-katamiser och en färdig anslutning för landström. De utrustas med en Wärtsilä 10V31 DF-huvudmaskin, samt ett energilagringssystem (Energy Storage System, ESS) från WE Tech Solutions. De två hjälpmaskinerna från Wärtsilä drivs med diesel ochhar utrustats med SCR Catamiser från Gesab.

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.