Det var i förra veckan som regeringen beslutade om en lagrådsremiss med förslag på en ny del i fartygsregistret som ska förenkla för så kallad skeppslega, även kallat bareboat charter. Bareboat-registret är ett tidsbegränsat register där ett fartyg kan registreras under ett annat lands flagg under en charterperiod, utan att behöva avregistreras permanent från sitt hemland.
– Regeringen arbetar för att öka svensk sjöfarts konkurrenskraft och göra det lättare för rederierna. Enklare regler för inhyrning av skepp ökar flexibiliteten för rederierna och gör det lättare för dem att organisera sin verksamhet. Sjöfartsbranschen har efterfrågat en ny registerdel för inhyrda skepp och nu har vi tagit fram ett sådant förslag. Tillsammans med den slopade stämpelskatten vid inteckning i skepp kan detta förslag bidra till fler svenskregistrerade fartyg, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson (KD) i ett pressmeddelande under tisdagen.
Ett rederi kan vilja hyra in ett obemannat skepp till exempel på grund av förändringar i konjunkturen där rederiet snabbt behöver öka sin flotta. Det kan också vara ett bra alternativ jämfört med att köpa eller bygga ett nytt fartyg.
Kan bli verklighet i februari
I lagrådsremissen föreslår regeringen att det svenska fartygsregistret kompletteras med en så kallad skeppslegodel, för registrering av inhyrda skepp. De nya lagändringarna föreslås träda i kraft den 1 februari 2026.
Regeringen har redan tidigare sagt att man vill göra det lättare för svenska rederier att hyra in och hyra ut obemannade skepp, eftersom de nuvarande reglerna bedöms försvåra för rederierna att organisera verksamheten på ett rationellt sätt.
Skeppslega innebär att ett skepp hyrs in i huvudsak obemannat och att den som hyr skeppet bemannar det själv. Vid skeppslega mellan ägare och redare i två olika länder är skeppet fortsatt registrerat i ägarens land men det registreras också i landet det hyrs in till.
Välkomnas av Svensk Sjöfart
Beslutet välkomnas av branschföreningen Svensk Sjöfart som länge arbetat för ett införande av ett bareboat-register.
– Att regeringen nu går fram med ett förslag om införandet av ett svenskt bareboat-register är bra, och kan tillsammans med den sedan tidigare aviserade ändringen av tonnageskatten innebära stärkta möjligheter för svenska rederier att växa, förutsatt att en ny tonnageskatt blir tillräckligt konkurrenskraftig. Nu hoppas vi på en snabb behandling av förslaget om bareboat-register, säger Anders Hermansson, vd på Svensk Sjöfart i ett pressmeddelande.
De menar vidare att bareboatregistret kommer göra det enklare för rederier att bedriva verksamhet under svensk flagg utan att förlora andra viktiga registreringar, vilket enligt Svensk Sjöfart är särskilt användbart för internationell verksamhet och vid korttidscharter.
Svensk Sjöfart menar vidare att ett bareboatregister gynnar den maritima kompetensen i vårt land genom att det kan leda till att fler fartyg seglar under svensk flagg. Det i sin tur stärker den svenska beredskapen och totalförsvaret eftersom fler fartyg i det svenska registret ökar möjligheten för staten att få tillgång till fartyg vid kris eller krig eftersom fartyg under svensk flagg kan omfattas av beredskapsplanering.
Enligt Svensk Sjöfart kan det i dagsläget vara svårt att få utländska fartyg att byta till svensk flagg på heltid. Ett bareboat-register gör det däremot möjligt att prova svensk flagg på ett mer tillfälligt och flexibelt sätt, vilket kan locka fler aktörer.