Baltic Princess, sedd från Viking Glory i Åbo skärgård.

Fotograf: Christopher Kullenberg Rothvall

Kategori: Ekonomi | Färjetrafik | Passagerarsjöfart

Tufft kvartal för Viking Line och Tallink

En svag efterfrågan, den globala geopolitiska oron samt fartygsdockningar under årets första kvartal har påverkat både Viking Line och Tallink Grupp som under torsdagen presenterar förlustsiffror.

För Viking Line har det första kvartalet av 2025 präglats av kostsamma fartygsdockningar och en utmanande marknadssituation med en svag efterfrågan, det enligt ett pressmeddelande från rederiet. 

Viking Lines omsättning uppgick till 87,3 miljoner euro under det första kvartalet, jämfört med 93,2 miljoner euro under samma period i fjol. Resultatet efter skatter landade på -22 miljoner euro, åtta miljoner euro sämre än förra året.

I linje med förväntningarna

Dock menar rederiets vd Jan Hanses att resultatet är väntat.

– Under det första kvartalet nådde vi ett resultat i linje med våra förväntningar, men svagare än föregående år. Huvudorsaken är att två fartyg dockades under perioden. Efterfrågan är fortsatt svag på våra marknader vilket speglas i passagerarvolymer, även om ombordkonsumtionen är något starkare än i fjol. Den svaga ekonomiska utvecklingen i vårt verksamhetsområde leder till fortsatt försiktighet bland konsumenter, säger han i en kommentar och fortsätter:

– Vi förväntar oss en förbättrad efterfrågan under andra kvartalet, särskilt mot slutet av perioden. En stärkt svensk krona förbättrar våra förutsättningar på den svenska marknaden.

Gabriella och Viking XPRS har varit på varv under kvartalet, Gabriella för tekniskt underhåll och Viking XPRS för upprustning av allmänna utrymmen och butiksområdet.

Viking Glory vid ön Yxlan i Stockholms skärgård.

Höjda avgifter

Jan Hanses kommenterar vidare att resultatet även påverkats av höjda farledsavgifter i Finland, samt ökade ETS-avgifter.

– Våra verksamheter påverkas kraftigt av kommande miljökrav, och kostnadsbördan kan på medellång sikt endast delvis mildras genom energieffektivisering. Tillgången på alternativa bränslen inom sjöfarten är fortsatt låg, säger han.

Viking Lines joint venture-bolag Gotland Alandia Cruises, där de driver Birka Gotland tillsammans med Gotlandsbolaget, har också påverkats av svaga marknadsförhållanden, och enligt pressmeddelandet har inte resultatet nått upp till bolagets förväntningar.

Tallinks MyStar på ingång till Helsingfors.

Stillaliggande fartyg och dockningar påverkar Tallink

Även Tallink Grupp rapporterar ett förlustresultat för Q1 2025, ett kvartal som enligt ett pressmeddelande från bolaget präglats av ekonomiska utmaningar och stillaliggande fartyg. Nettoförlusten för perioden uppgick till 33,2 miljoner euro, en siffra som under samma period i fjol var en nettovinst för bolaget med 2.6 miljoner euro. Koncernens intäkter för det första kvartalet uppgick till 137,3 miljoner euro. EBITDA uppgick till -3,8 miljoner euro, jämfört med 34,5 miljoner euro i fjol.

– Det första kvartalet har utan tvekan varit utmanande för oss. Konsumentförtroendet är fortsatt svagt, påverkat av både det ekonomiska läget på våra hemmamarknader och den globala geopolitiska oron. Längre dockningsperioder och fyra fartyg som legat stilla har dessutom haft en tydlig negativ påverkan på vårt resultat. Ser vi till resultatet exklusive effekten av de fartyg som varit utan verksamhet, ligger vi i nivå med Q1 2019. Vi arbetar kontinuerligt med att hitta lösningar för de fartyg som i dagsläget inte är i trafik – ett exempel på det är försäljningen av fartyget Star I, säger Paavo Nõgene, vd för Tallink Grupp i pressmeddelandet.

Investeringarna under Q1 uppgick till 13,3 miljoner euro, varav majoriteten användes för renovering av Baltic Princess och Silja Serenade. De 68 dagar långa underhållsarbetena påverkade både passagerar- och fraktvolymer på rederiets Sverige-Finland-linjer.

– Fartygsdockningarna under det första kvartalet ska också ses som en investering i både teknik och kundupplevelse. Vi ser redan ett tydligt uppsving på Sverige-Finland-rutten, och den respons vi fått på nyrenoverade Baltic Princess har varit mycket positiv. Arbetet pågår på alla nivåer för att säkerställa att den kommande högsäsongen – både vår och sommar – lever upp till våra förväntningar, säger Nõgene.

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.