Sjöfartsverket i Finland och Finlands Miljöcentral begär nu in offerter på drift av en ny isbrytare som också skall fungera som oljesaneringsfartyg. Offertrundan är öppen, men fartyget skall ha finsk flagg och vara tillgängligt året runt för uppdrag i Finska viken.– Målsättningen är att erhålla ett kontrakt för minst 20 år, säger direktör Ilmari Aro vid avdelningen Vintersjöfart till SST.Han påpekar att man inte begär offerter på ett fartyg utan på en tjänst och att den som får befraktningsavtalet svarar för beställning och finansiering av ett lämpligt fartyg.Sjöfartsverket har dock specificerat vissa krav på isbrytningsförmågan. Deplacementet skall vara ca 8.500 ton, bredden 24 m och farten i öppet vatten 16–17 knop. Som isbrytare skall fartyget ha ett djupgående på 8,5 m och klara av att bryta 0,5 m fast is med 13 knops fart och 1,5 m tjock is med tre knops fart.– Isbrytaren skall under alla vinterförhållanden klara av att säkerställa oljetrafiken till Sköldvik, samt den tidtabellsbundna ro-ro-trafiken på Kotka och Fredrikshamn yttre vägen så att man inte behöver ta dessa fartyg skärgårdsfarleden, säger Aro.All nödvändig utrustning för sanering av olje- och kemikalieutsläpp kommer också att installeras.Priset på fartyget uppskattas till EUR 70 miljoner. Befraktningsavtalets totala värde för 20 år uppskattas till EUR 134 miljoner. Isbrytaren skall vara klar för tjänstgöring i december 2007.
Vill du läsa mer? Logga in här
Prenumerera
DIGITAL
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
Från 89 kr/månad
KOMPLETT
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
- Tidning i brevlådan 11 nr/år
Från 995 kr/år
Populärt!
Se alla erbjudanden.