Fjord 1 Nordvestlandske hade uppenbarligen inte alla fakta om bränsleförbrukningen för fem gasdrivna färjor när man förra året lämnade anbud och fick uppdraget att driva trafik på rutter mellan Stavanger och Bergen. Ursprungligen gällde upphandlingen trafik med tre större och två mindre färjor, men detta ändrades sedan till fem stora med kapacitet för 198 bilar. Prislappen för fem nybyggen är NOK 1,2 miljard. De stora färjorna drar cirka 5.000 ton mer gas per år, vilket beräknas kosta NOK 150 miljoner extra under den tioåriga koncessionen. Dessutom kan det krävas större besättningar, eftersom de stora färjorna har två lastdäck. Detta skulle kosta ytterligare NOK 40 miljoner över tioårsperioden. Sedan kontraktet skrevs har det tillkommit nya regler som kan innebära extra säkerhetsutrustning för NOK 1,5 miljon per fartyg. Detta kan man dock komma att slippa om fartygen börjar byggas innan den 1 juli. Ännu har inte Fjord 1 begärt någon omförhandling med Statens Vegvesen, men detta lär komma så snart det står klart vilka de verkliga driftskostnaderna blir.
Vill du läsa mer? Logga in här
Prenumerera
DIGITAL
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
Från 89 kr/månad
KOMPLETT
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
- Tidning i brevlådan 11 nr/år
Från 995 kr/år
Populärt!
Se alla erbjudanden.