Finnlines utökar sin flotta med två roro-fartyg och Eckerö Shipping säljer två. Ingetdera rederiet vill kommentera om det finns något samband mellan dessa fartygsaffärer.
Vill du läsa mer? Logga in här
Prenumerera
DIGITAL
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
Från 89 kr/månad
KOMPLETT
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
- Tidning i brevlådan 11 nr/år
Från 995 kr/år
Populärt!
Se alla erbjudanden.
Kommentarer
Studerande
Får de behålla sina jobb ombord?
Insatt
Ja, största delen har fått behålla sina jobb ombord på de fartygen.
Blå-Gul
Hoppas att det nu blir Svensk flagga som hissas
Tomten
Av vilken anledning skulle någon redare ens komma på tanken att överväga Svensk flagg?
F. Johanssson
Och av vilken anledning skulle Finnlines flagga de två till Sverige?
Fredrik
Finnlines flaggade ut dom flesta av sina svenska fartyg och behöll bara dom som seglar för Nordö-Link, som vad jag har förstått Finnlines gärna säljer av.
Lars-Erik Eriksson
Det är verkligen sorgligt att se Eckerö Shippings försäljning av 4 fartyg på kort tid. Birka Cargo skötte dessa fartyg väl och dom är bra underhållna. Att byta namn på dessa fartyg med alla omkostnader var säkert ingen billig affär och sedan sälja dom är lite oförstående. Mot den gamla Birka besättningen var det säkert ett hårt slag.
Anonymous
Månne inte dom tre sista också säljs när köpare uppenbarar sig, sen är ju sagan all…
P N
Har själv tidigare seglat som på Eckerökoncernens färjor. Redan då kunde man ana att det anrika Birkarederiets båtar skulle komma att offras på färjetrafikens altare. Äldre kolleger menade att koncernen systematiskt hade ”rökt ut” de gamla cheferna från Birka Cargo, chefer som faktiskt visste vad de gjorde gällande ro-ro sjöfart. Hur som helst är det jävligt synd att det slutar så här, troligen dröjer det inte länge förrän Shipper, Transporter och Exporter också avyttras…
Artikeln är stängd för fler kommentarer