Dubbelt så många kontroller av fartygens bränsle för att få fatt på svavelfuskare, det är Transportstyrelsens mål för 2015.
Vill du läsa mer? Logga in här
Prenumerera
DIGITAL
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
Från 89 kr/månad
KOMPLETT
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
- Tidning i brevlådan 11 nr/år
Från 995 kr/år
Populärt!
Se alla erbjudanden.
Kommentarer
Ove Germundsson
Varför gäller inte samma regler inom EU:s alla hamnar? Kommer man västerifrån in mot Gibraltar är det alldeles gult över land pga svavelföroreningar från sjöfarten.
the Man
Tror inte det finns handhållna mätare som kan ge snabb analys på bränslet endast på avgaserna och då blir det ett nytt problem ”båtsmans stol och up i det blå”
Adam Bergman
Hej the Man,
I detta fallet går jag på vad Transportstyrelsen faktist hävdar. Så här skriver Transportstyrelsen i ett pressmeddelande: ”Dessa handmätare ska användas på plats ombord på fartyget och ger en snabbanalys av oljeprovet.” Något som även Anna Petersson har sagt till mig i telefon.
Och det tolkar jag då som att det går att få en analys av bränslet. Så förhoppningsvis slipper inspektörerna svinga upp sig i en båtsmansstol varje gång de besöker fartygen…
Ingvar Bergman
Har man på Transportstyrelsen lite hum om vad som skeppas ut och in i Östersjön, kan man ganska snart ringa in potentiella fuskare. Det går väl att samarbeta med VTS:n i Malmö för att se vad som är i antågande? Kommer det t ex en panamaxbulker på lätten genom Sundet och skall till någon baltisk hamn och lasta gödning, så kan det vara läge för en kontroll. Alla containerfeeders och Ro/Ro tonnage i short-sea inom SECA behöver man bara stickprovsvis kontrollera. Den i SECA ankommande trafiken kan man vänta med att kontrollera tills man är till kaj och behöver knappast någon båtmansstol. Jag antar att överenskommelser mellan SECA-staterna har träffats, så att inspektörer kan åka in och ut i hamnarna eller lämna över kontrolluppdraget till inspektörer i fartygets ankomsthamn
Anonymous
Ganska lätt att googla! Portabla svavelhalts mätare finns…
the Man
Ja från 1,0 till 5 % med +- 0,1% men dom är inte portabla ner på 0,0 till 0,1 % +-0,01%
Anders H
Mätning av avgaserna kan snabbt ge en klar indikation på vilket bränsle som används. Det är bara att se på förhållandet mellan COx och SOx. Ett exempel på mätare är Testo 350 som är relativt portabel (men kanske inte direkt handhållen).
Detta ”stickprov” är tillräckligt för att ta ett oljeprov och skicka till labratorie.
Men jag är enig med Ljan om att dessa upphandlingar skulle varit klara för länge sedan…
Ljan
Startat en upphandling – borde man inte gjort det redan så att det var klart att använda 2015?
Artikeln är stängd för fler kommentarer