Pia Berglund, vd på Sveriges Redareförening, inledde Career Events andra dag med föreläsning om två av sjöfartsbranschens mest diskuterade ämnen: Blå skatt och trakasserier.
Vill du läsa mer? Logga in här
Prenumerera
DIGITAL
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
Från 89 kr/månad
KOMPLETT
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
- Tidning i brevlådan 11 nr/år
Från 995 kr/år
Populärt!
Se alla erbjudanden.
Kommentarer
matros/bås
efterfrågan på befäl, hur blir det med manskapet då kan man ju undra.
Sednatho
Manskap..? Nä det nya nu är att fartygen bara skall bemannas med befäl..i olika grader alltså! Med alla dessa utbildningsplatser, finns det mer än väl befäl till att bemanna samtliga tjänster ombord i svenska handelsflottan! Tex första gångs kadetter = jungmän/motorelever, andra gångs = lättmatroser, ekopersonal, tredjegångs = matroser motormän etc..fler behövs inte!;)
Stig Magnusson, båsen
Du har nog rätt. Många gånger så har man ju fått arbetslösa styrmän på däck i stället för arbetslösa matroser. Styrmännen tar ju en vakant plats för yrkesgruppen matroser. Vad gör SEKO SJÖ åt detta problem, inget vad jag kan se under dessa år. När dom går ut styrmansklassen så är dom tydligen kompetenta som matroser också.. Ta bort den kompetensen från skolan så får våra arbetslösa matroser mer jobb att ansöka om.
Anonymous
Kan man klara av att jobba som styrman, kan man skrubba däck som matros. Så avancerat är det inte. Bra att de som inte får styrmansjobb kan få en matrostjänst och sedan klättra.
Anonymous
Om man bara tror att det bara handlar om att skrubba däck så blir man nog inget vidare befäl då den dagen kommer… ( mångårig befälhavare och inspektör )
Anonymous
här blev det något fel.Jag svarade åt anonym så det är hans insändare inte min
Adam Bergman
Hej Anonym, då vi fortfarande har möjligheten för alla att vara anonyma blir det ibland så att anonym svarar anonym, vilket kan vara förvirrande.
Därför uppmanar vi alla att helst uppge sitt namn, även om det inte är ett krav, för att göra debatterna så tydliga som möjligt.
Anonymous
det är jag Stig Magnusson, båsen som svarade åt anonym. Men nu ser det ju ut som att det är jag som har skrivit insändaren citat:Kan man klara av att jobba som styrman, kan man skrubba däck som matros. Så avancerat är det inte. Bra att de som inte får styrmansjobb kan få en matrostjänst och sedan klättra.Medan mitt inlägg åt anonym försvann. Fattar ingenting.
Anonym
Känns ju hoppfullt, tyvärr tror jag aldrig på 400 fartyg. Tuffa tider i Norge nu också kan friställa mycket svenskt befäl. Men vill gärna detta ska vara framtiden men den ser mörk ut…
Benny Andersson
Kan inte se att det handlar enbart om Blå Skatt. Det finns alltför många andra hinder i vägen för att önskad effekt ska uppnås. Svenskt sjöfolk måste tex få skatteregler som gör oss konkurrenskraftiga. Personalen utgör 2/3 av OPEX…
Sjöfartsentusiast
Vilka faktorer är det som gör att svensk sjöfart inte blir konkurrenskraftig? Då menar jag utöver att tonnageskatt inte införts?
Evert
att hävda ett låglöneyrke som inte bär sina kostnader som framtidsyrke . hur tänker man ?
det är ju trots allt så att merparten av de ombordanställda uppbär lön som inte en svensk kan leva på . oavsett om det är flaggat i annat land eller sverige. kom med något nytt och hoppfullt.
snacket om att man tillför skatter tror jag inte på ,all skatt går ju tillbaks till arbetsgivaren i den svenska modellen.
Artikeln är stängd för fler kommentarer