Efter att den sista planen för att få Kungsholm till Göteborg spruckit ger Johnny Sid upp.
Vill du läsa mer? Logga in här
Prenumerera
DIGITAL
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
Från 89 kr/månad
KOMPLETT
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
- Tidning i brevlådan 11 nr/år
Från 995 kr/år
Populärt!
Se alla erbjudanden.
Kommentarer
Anonymous
Varför vill inte Älvstranden Utveckling AB överlåta avtalet? Har de andra intressenter? Vilka är Älvstranden Utveckling AB? Vilka sitter i dess styrelse?
Älvstranden Utveckling AB besked öppnar upp för en hel del frågor. Eftersom Göteborg tidigare schavotterat i ”Uppdrag granskning” och andra liknande program samt varit föremål för korruptionsbrott så är dessa frågor relevanta. Har någon i Älvstranden Utveckling AB personlig vinning i detta? Är det någon i Älvstranden Utveckling AB som ogillar Johnny Sid?
Jag tycker ST skall göra en djupdykning i detta ärende. Ni kommer säkert finna mycket intressant i denna dyiga botten. Törs ni publicera vad ni finner?
Sverige är inte fritt från statlig och kommunal korruption. Sjöfartsverket är just nu föremål för utredning. Göteborg gav ett tydligt ansikte till brott och korruption. Får vi se nytt ett ”Uppdrag granskning”?
Anonymous
Sossepampar hela gänget. Gamla goa Muteborg!
Eddy
Jag hålller helt och hållet med om detta. Tyvärr är nog Sjöfartstidningen inte beredda att göra denna typ av journalistik. Det är väldigt tråkigt att Göteborg under 2000-talet har hamnat mellan å ena sidan trötta föredettingpampar och å andra sidan nya sprättiga ”managers” som ska ”sätta GBG på kartan” och helt missar alla de kvaliteer som staden har och står för, t ex den maritima världen. De nya prettopolitikerna och tjänstemännen har gått Handelsutbildningar i andra städer och saknar helt historiekänsla och koppling till GBG:s själ. De är inte det minsta intresserade av att se staden för vad den är utan nu ska den ”ändras” så att den kan bli ”storstad” i en ”ny region”. ”Älvstrandens avveckling” (!) är medspelare i detta upplägg – säger att de vill ha kvar ett varv, men agerar helt enligt politikerplanen att göra grön stadsförtätning. Vi har fått bocken som trädgårdsmästare! Oacceptabelt, enligt min mening.
Peter Funseth
Man blir arg och ledsen. Det hela kan bara sammanfattas i ett ord. SKANDAL !
Mikael Magnusson
Borde byta namn till Älvstranden Avveckling AB
Anonymous
finns inge intressen i big city Stockholm. Den andra utdöende sjöfartsstaden.
Anonymous
Det ska bli fina lägenheter…, ja det ska det bli.
Lennart Savehed
Göteborg har skämt ut sig för all framtid! Hur kan man säga nej till arbetstillfällen o en verksamhet som skulle hjälpa Volvo att hitta boende i en stad som saknar billiga hotelrum. Som Johnny Sid säger sanering går att utföra även med Kungsholm på plats. Ett av värdens snyggaste fartyg o på 100 års jubileet av Svenska Amerika linjen.
Fy skäms Göteborgs politiker o Älvstranden!
Lennart Savehed
Fd Göteborgare
Anonymous
Är det troligt att endast Älvstranden utveckling säger nej.. Det kan vara dess ägare som säger nej d.v.s Göteborgs Kommun.
Det här är ett projekt där gbg kommun måste vara delaktiga långsiktigt. Finns inte det intresset då är projektet meningslöst.
Nu är det läge att gå vidare med att utveckla och öppna området för nya verksamheter som gbg invånare och turister kan ha nytta av. Erbjud den kvarvarande tunga industrin funktionella lokaler i Arendal. Då kan området saneras och omvandlas till kontor och bostäder och upplevelse. Man kan även binda samman frihamnen och gv området med en låg gångbro och skapa ett promad stråk med restauranger m.m. längs hela norra Älvstranden.
Lennart Savehed
Om man nu planerar att göra innerhamnen fartygsfri så blir inte detta verklighet inom de 5 år som Johnny Sid behöver för hotel för allmänheten
hjälpa Volvo med akut behov av billigt boende för sina tekniker o musee verksamhet. Blir de planerna verklighet att köra ut även Stena så kan säkert Kungsholm hitta en plats då. Rädda henne först genom att få mer än 1-2 år på föreslagna platsen som har rätt djup o ingen annan verksahet i nuläget/ Lennart Savehed
The end
Tragiskt men vantat. Vem vill ha sjofart? Iallafall inget av vara politiska partier.
Nu vantar vi bara pa att stanga ner aven Alvsborgshamnen samt alla andra delar……..
Lennart Fougelberg
Styrande politiker i Göteborg har tyvärr ingen historisk eller sjöfartshistorisk förankring.
Lågbron somblir en katastrof för framtidens ifrastruktur i VGR
Kungsholm som man bara sagt var den Ej kan ligga.
Vi bygger mer tunnal längs älven än under trots uppenbara behov under?
Den underbara kontorskropp som skall bli monumentet vill kanske inte Göteborgarna ha?
Jag tror att dom har en egen hemlig agenda tyvärr med våra pengar och vår framtid. CLF.
Ulf Rosengren
Det är stor synd och skam att Göteborg
ej kan hitta någon plats åt Kungsholm
Eller ej vill satsa på det.Som dom har
gjort i Åbo med Bore och i Stockholm
med Birger Jarl.Ni kan tjäna mycket
på att hyra ut det som hotell eller
museum. Det är säkert många som
skulle tycka att se Kungsholm i
Göteborg igen.Jag bl.a Och säkert
många andra Som inte har sett den
Men skulle vilja se den.Kungsholm
kan ge Göteborg en charmig och
intressant bild som en gammal
och ny sjöfartsstad och ge en hel
del pengar till kommunen.
Ulf Rosengren
Rosendalsvgn.6
64561 Stallarholmen
0730875426
P Brandt
Ännu ett led i Älvstranden Utveckling ABs kamp att förstöra staden. De borde byta namn till Älvstranden Avveckling AB.
Göteborg kommer aldrig att likna London, där kajer och magasin omvandlats till exklusiva boenden, som ÄUAB verkar sträva efter. Det som istället sker när man förnekar stadens kulturarv är att man dödar dess själ och därmed förstörs boendemiljön.
Artikeln är stängd för fler kommentarer