Genom att återvinna rökgasvärme kan vissa fartyg ersätta en femtedel av sin elförbrukning med återvunnen el. Det visar en ny studie från bland annat Sjöfartshögskolan i Kalmar.
Vill du läsa mer? Logga in här
Prenumerera
DIGITAL
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
Från 89 kr/månad
KOMPLETT
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
- Tidning i brevlådan 11 nr/år
Från 995 kr/år
Populärt!
Se alla erbjudanden.
Kommentarer
Anonymous
Climeon är redan där. För ORC så tog Uddevalla varet fram en studie i energi snålt fartyg redan på 80 talet. Inget unikt och systemlösningen finns sedan länge.
Adam Bergman
Hej Anonym,
Det stämmer, något som forskarna också påpekar i sin studie.
Olle Noord
Har dom uppfunnit hjulet igen ? Vad sysslar ”forskarna” med ?
Inget nytt alltså ….
Fredrik Ahlgren
Hej Olle,
Eftersom du skriver att detta inte är något nytt blir jag mycket intresserad, kanske har vi missat något. Det vore mycket intressant om du kunde dela med dig av information och referenser.
Läs gärna artikeln så får du hela bilden, skicka ett mail till mig så får du den i fulltext, fredrik.ahlgren (a) lnu.se.
Thomas
Varför skall forskare spendera pengar på studier där det i dag redan finns färdiga designlösningar och flera system i drift. Climeon eller varför inte beprövat, avgaspanna,turbin,generator. Så har jag haft i flertal fartyg, de flesta äldre än 25 år
Francesco Baldi
Hur många ångturbiner som drivs av rökgasvärme finns i drift idag? Och installerat? Och hur många är ORC turbiner?
Jag har inget svar till den första frågan, du för gärna kommentera. Men nu finns det bara en installerad ORC system i drift i hela sjöfartssektorn.
Anonymous
Skriv en kommentar…@ Francesco. I Maersk finns det i Emma och Gudrun serien 3,5 MW. . I STASCO har vi det i O-serien, Mitsu-yard, 12 st 320KDWT 1,2 MW. Vet att även serien efter för Phoenix tanker har men inte vilken storlek. ORC frågan är redan besvarad ovan. Visst skall forskare göra studier men ORC är inte ett område där man kommer finna enkel energiåtervinning.
Henrik
Vi byggde en fullskalig ORC för marinmotorer. Den gick på havet i ett par år med 650kWel.
Den teoretiska potentialen var i samma storleksordning som de fått fram i den här studien, ca 20% besparing.
Att bygga i verkligheten är dock nåt helt annat än att räkna. I verkligheten blev det 5-7%, med hänsyn till alla praktiska begränsningar i ett fartyg. Alltå väsentligt mindre än den termiska potentialen.
Det är viktigt att forskarna gör den här typen av studier. Skulle de sluta så finge vi aldrig fram några kunniga ingenjörer på området!
Reduction of energy waste is paramount
25 USD to read the rest of the article – thanks!
The calculation is interesting – is the vessel without EGB, evaporators heat recovery to preheating of stand still engines, heat recovery to hot potable water and AC re-heating system.
Seems that the calculation is based on that neither the exhaust gases or cooling water energy is used.
As the article is not available for public reading this might be unknown for the common man.
Anonymous
Inget nytt. Wallenius har haft en ORC kombinerat med en mindre WST (Wet Steam Turbine) ombord på M/V Figaro sedan 2011. Svenska Opcon är tillverkare.
Artikeln är stängd för fler kommentarer