Koreanska DSME höll nyligen en ny auktion på före detta Kungsholm och affärsmannen Johnny Sid uppger att han gav det vinnande budet.
Vill du läsa mer? Logga in här
Prenumerera
DIGITAL
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
Från 89 kr/månad
KOMPLETT
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
- Tidning i brevlådan 11 nr/år
Från 995 kr/år
Populärt!
Se alla erbjudanden.
Kommentarer
Fredrik
Detta börja kännas som ett nytt SAAB… Men precis som då som hoppas jag att det går vägen!
Andreas Johansson
Så kul detta låter ok kungsholm är verkligen ett ståtligt fartyg ok man blir så stolt över
Detta som svensk att det här gott i trafik till USA ok tillbaka för svenska Amerika linjen
Tomas Börjeson
!Gilla!
Jan-Olof Jönsson
Jag hoppas att det går vägen och att Kungsholm kan komma i trafik igen. Hon med sitt systerfartyg Gripsholm är otroligt vackra fartyg. Det är så passagerarfartyg ska se ut med väderdäck på varje våning och fina linjer. Dagens mastodonter kan inte mäta sig med M/S Kungsholm.
Anonymous
I trafik? Du måste drömma!
Bo Thälund
Det var fina kryssningsfartyg var själv mönstrad i M/S Gripsholm i 3 år
Lennart Savehed
Fantastiska nyheter! Vilken fighter han är Johnny Sid!
Mer info o om ni också vill vara med o hjälpa till med att investera i Kungsholmsfonden eller med hyttköp läs mer på
mskungsholm.se
Carl Bäckman
Tyvärr så tror jag inte på detta, såvida man inte har mycket goda finanser, jämför med SS Rotterdam, hur mycket har det inte kostat,
Johann fröhling
jag tycker royalisterna med kungen i spetsen borde medverka till att denna klenod får stanna kvar som ett av svariges största kulturmine . Tränk vilket turistisk kulturväde denna båt skulle få långt in i framtiden ….förstår inte folk det!!!!
Anonymous
Nej, folk förstår inte det. Det gör inte jag heller. Men fortsätt lek i sandlådan ni som tror på detta, så länge som inga skattepengar används till detta. För skattepengarna är nu slut.
Göran Persson
Jo våra surt förvärvade skattepengar skänks ju bort till kreti och pleti.
Jarl Strömbäck
Väldigt roligt om vi kunde få se Kungsholm igen som en påminnelse om svensk sjöfarts storhetstid.
Jarl Strömbäck, styrman ombord 1967-68.
Göran
Wow, det lät som det var över förut. Finns fartyget kvar? De e la klart de måste finnas en kaj någonstans! Hellre Kungsholmen än skyskrapa vid Hisingsstranden! Heja Sid!
David Mandt
Får väl försöka vara lite ’businessminded’, som asiaterna. Kan ju till en början låta det bli en flyktingförläggning, så de har tak över huvudet, i stället för bedrövliga tält o baracker ….
Lennart Bergh
Bra jobbat, Sid. Hoppas nu, denna gång, att Göteborgs kommun tar tillvara detta unika tillfälle som nu återuppstår att se Kungsholm i Göteborg, där hon hör hemma för gott. Historia för Sjöfartsstaden som absolut måste bevaras.
Nils Eric Sjöstrand/Sjöingenjör
Trevliga nyheter, bra jobbat
Nils Eric Sjöstrand/Sjöingenjör
Jag själv betalar gärna skattepengar till sådana objekt istället för de pengar som bra försvinner till alla andra onödiga objekt. Försök att få pengar från fonder som t.ex arvsfonden och även från Riksantikvarieämbetet som delar ut flera miljoner till projekt som kan finansieras på annat sätt.
Anonym
Meningen är inte att Kungsholm skall sättas i trafik igen,kajliggare blir det!
Anonymous
Varför inte lägga henne där Götaverkens sista flytdocka låg
Anonymous
Hmm säljarna har hela tiden sagt att nu är det slut och båten skall skrotas. För att sedan återigen skjuta på det hela. Kan det helt enkelt vara så att båten är så full med asbest att det inte går att tjäna pengar på skrotningen?
Anonymous
Nog så ja. Gamla kryssningsfartyg är inte så heta på skrotmarknaden precis.
Anonymous
Lägg henne i Stockholm i stället!
Anonymous
Ännu hellre kör henne till Allang.
sjaak hogentoren Rotterdam Holland
Haper att Kungsholm blir kvaer i Goteborg.
Har seilet pa Kungholm 1969 som Roomsteward. og Jungman..
Mohammed Mushla
Hon skulle faktiskt passa bättre in i Stockholm än Göteborg.
Det är ju ett vackert fartyg.
Artikeln är stängd för fler kommentarer