Skillnaden i finansiering för Sjöfartsverket och Trafikverket skapar orättvisa konkurrensvillkor – det menar Erik Zetterlund, vd för Oxelösunds Hamn.
Vill du läsa mer? Logga in här
Prenumerera
DIGITAL
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
Från 89 kr/månad
KOMPLETT
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
- Tidning i brevlådan 11 nr/år
Från 995 kr/år
Populärt!
Se alla erbjudanden.
Kommentarer
Rolf B Bertilson
Jag har under alla år ansett att Sjöfartsverkets verksamhet skall inordnas under statsbudgeten. Det kan inte bli neutral konkurrens mellan olika trafikslag förrän detta sker. Dessutom är det så att sjöfartsavgifterna som betalas av nyttosjöfarten även svarar för sådan kostnader som uppstår bara för fritidsbåtssektorn. Om neutralitet inte uppstår borde i alla fall denna kostnad tas i statsbudgeten.
Hamnchefer, rederichefer m fl har i många år verkat för en förändring. När nu den sk ”blå skatten” införs kunde man samtidigt ta steget fullt ut och överföra Sjöfartsverkets verksamhet till Statsbudgeten.
Artikeln är stängd för fler kommentarer