I helgen enades 195 länder om ett klimatavtal för att hålla jordens uppvärmning klart under 2 grader. Men sjöfarten nämns inte alls.
Vill du läsa mer? Logga in här
Prenumerera
DIGITAL
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
Från 89 kr/månad
KOMPLETT
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
- Tidning i brevlådan 11 nr/år
Från 995 kr/år
Populärt!
Se alla erbjudanden.
Kommentarer
Anonymous
Sjöfarten har nog bidragit för sin del redan så mycket att den nu jämt och ständigt förlorar terräng mot mycket mindre miljövänliga transport sätt, det har IMO lyckats med genom att införa en massa nya krav som inte ens är ut tänkta till slut.
Johan
Varför skall sjöfarten ha lägre utsläpp än våra lastbilar ? Den dagen Europas lastbilsflotta har gått över till tex biogas lär dröja. Innan dess kan jag inte se att sjöfarten skall gå ändå längre.
Redan idag seglar europas flotta på gasoil 0.1 pct svavel. Precis samma nivå som lastbilarna gör idag.
Göran Värmby
Fel! Lastbilarna har 100 ggr lägre svavelhalt i sin diesel. Sjöfarten blir förlorare om man inte i detta läge tar egna initiativ. Pia Berglund m fl är inne på rätt spår.
Sjömannen
Håller med. Att säga att man har och följer hårda regler är inte att ligga på framkant.Det måste all göra.
Sjöfartens rykte har levt gott på skalfördelen, många ton transporterade per ton bunker tex. Men lika förbenat gör vi av med för mycket (skitig) bunker. Det kan man inte förneka.
Artikeln är stängd för fler kommentarer