Sverigedemokraterna arbetar för att ta bort kostnaden för isbrytningen samt även farledsavgifterna. ”Sjöfartsverket borde vara en anslagsfinansierad myndighet”, menar SD:s riksdagsledamot Jimmy Ståhl, som även är ledamot i trafikutskottet.
Vill du läsa mer? Logga in här
Prenumerera
DIGITAL
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
Från 89 kr/månad
KOMPLETT
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
- Tidning i brevlådan 11 nr/år
Från 995 kr/år
Populärt!
Se alla erbjudanden.
Kommentarer
mats
väldigt bra ideer
Sven E
Bra förslag behövs en mer konkurrens neutralitet mellan transportslagen. Järnvägen är alldeles för hårt subventionerad. Tranportstödet på Norrland bör också omfatta sjöfarten.
Sigge
Enligt min mening borde vi göra mycket mer. Vi borde satsa både på redarna och för en gångs skull även på besättningen.
1. Svenskt internationellt register
2. Möjliggöra för svenskar att jobba på svenskt rederi med utflaggad båt i europafart men fortfarande skatta till Sverige (Samma modell som i Norge)
3. Skriva avtal med Norge och Danmark som möjliggör att svenskar kan jobba i ett norskt/danskt rederi med utflaggad båt i europafart. (Alltså skattepliktig till Norge/Danmark på exempelvis Bahamas flagg i europafart)
Titte Andersson
Bra förslag, sjöfarten behöver allt stöd för att få tillbaka framtidstron igen!
Vad som inte framhålls är sjömansyrkets enorma betydelse för mindre och avlägsna orter i vårt land! I Danmark har man forskat och kommit fram till att på grund av yrkets karaktär, kan man bo på orter som normalt är omöjliga att stanna kvar i för ” vanliga” pendlande personer och är därmed en viktig faktor även för landsbygden, vilket man inte sett några uppgifter om denna betydelse i Sverige!
Anonymous
Farledsavgifterna ger 1 miljard om året. ska vi skattebetalare stå för det istället?
Artikeln är stängd för fler kommentarer