Berätta mer om det okända
Vi som redan är sjöfartsfrälsta kämpar i motvind
Vi som redan är sjöfartsfrälsta kämpar i motvind
Alla är medvetna om att ”business as ususal” inte är möjligt om sjötransporter ska kunna ses som ett hållbart alternativ i framtiden.
Är det ett regelverk, en sorts bränsle eller en organisation? Det kan vara vad som helst.
Ett perfekt skyltfönster för sjöfarten att visa upp sig.
”Nu är vänliga veckan över och sjöfarten måste anpassa sig”
Det behövs ett starkt stöd i den snabba omvandling som pågår.
Du vet att du saknar något, men inte vad, förrän någon kläcker idén
"Många reflekterar inte över att lösningen de just gjort är genial”
”Det är lätt att raljera när man sitter med facit i hand”
Lite olja kan knappast ha gjort någon skillnad i en livbåt mitt på ett stormigt Nordsjön
Låter som kniven mot strupen eftersom krankramarna tycks lysa med sin frånvaro.
Uttrycket att vara spantad för traden går att dänga i huvet på folk som en härskarteknik i den hierarkiska ombordmiljön. Att anklagas för att inte vara spantad för traden är en ordentlig skymf.
På ett sätt känns det nästan lite tröttsamt att ännu en gång konstatera att året som passerat varit hektiskt och fullt av oväntade händelser. Det är nog bara att finna sig i att vi lever i en konstant föränderlig värld där det enda man kan vara riktigt säker på är att morgondagen inte kommer att se ut på samma sätt som idag. Sjöfarten påverkas förstås mer än andra av en oförutsägbar och orolig omvärld då det är en global bransch som inte är beroende av nationsgränser.
Hur kommer en vanlig onsdag på jobbet att se ut? Många sjöfartsyrken kan vara ganska dolda och svåra att gissa sig till.
Historien om Titanic lever vidare, generation efter generation. Ständigt kommer nya böcker, dokumentärer och utställningar.
Så vi känner oss glada över utvecklingen av våra digitala kanaler. Nu vi vill att fler ska läsa vår tidning, både på papper och som e-tidning. Och det kommer vi att göra, vilket kanske låter lite paradoxalt, genom att utveckla vårt arbete på webben.
Ett lysande exempel på hur Almedalen kan fungera som mötesplats var när det nybildade rederiet Lakeway Link berättade om sina planer och hur man fått idén till den nya verksamheten.
Segeldukarna har ersatts med skivor som har mer gemensamt med flygplansvingar än med traditionella segel, och besättningen ombord behöver knappast lära sig bräcka i fall och slacka i skot. Men grundidén är ändå densamma: direktverkande vind.
När Express 5 kom till Rönne en grådassig dag i april gick bornholmsborna man ur huse för att möta fartyget.
Vi måste förhålla oss så oberoende vi kan för att tas på allvar av våra läsare.
Till grund för välståndet ligger en väldigt stark tradition av företagande och inte minst sjöfart. Alltsedan 1800-talets bondeseglatser då bönder runt om på Åland gick samman och byggde skutor och startade små rederier, har sjöfarten varit det som fått hjulen att snurra och välståndet att växa.
Vem har inte kommit till en grupp, arbetsplats eller fest som verkar ogenomtränglig? Man står där och försöker nyfiket känna in stämningen. Försöker hänga med i de gemensamma skämten, jargongen, gruppdynamiken. Då kan det räcka med att en enda person ser dig, drar in dig i samtalet, frågar dig något. Signalerar ”vad kul att du är här, välkommen”.
För somliga har det varit Östersjöns paradis, för andra enbart en transportväg kryddad med taxfreesprit och dansbandsmusik. Viking Lines försäljning av Rosella har väckt känslor hos många fler än andra fartygsförsäljningar.
Jag skulle också kunna inleda min historia med Rolf med de där orden, för det är tack vare honom som jag har arbetat med sjöfartsnäringen sedan drygt 17 år. Första gången han ringde mig stod jag på förskolans gård och tittade på när min tvååring stolt visade för mig att han hade lärt sig cykla trehjuling.
Det här är min sista Akterspegel och med den vill jag också passa på att tacka för mig. Jag går nu vidare till nya spännande uppdrag inom journalistiken.