Parametrisk rullning har varit en utmaning för fartygssäkerheten i decennier. Fenomenet påverkar främst containerfartyg, ropax-fartyg och biltransportfartyg och betyder att ett fartyg upplever stora rullande rörelser när det rör sig i vågor. Parametrisk rullning är svårt att förutsäga och utgör ett hot mot säkerheten för fartyg, last och besättning, skriver ABB i ett pressmeddelande.

Upptäcker och förhindrar extrema fall
En ny algoritm kombinerar CMA CGM:s teoretiska ramverk med ABB:s Ability Octopus Marine Advisory System. Genom att upptäcka och förhindra extrem parametrisk rullning kommer algoritmen enligt ABB bidra till att förbättra driftsäkerheten genom att minska risken för olyckor, fartygsskador och lastförlust till sjöss. Lösningen kan också bidra till att skydda den marina miljön genom att minska risken för incidenter med tappad last till havs som kan leda till havsföroreningar, samt undvika potentiella kostnader i samband med reparationer och lastskador.
Genom sin integrering i ABB:s Octopus-system kommer lösningen också att möjliggöra övervakning och respons i realtid, förbättrad ruttoptimering och minskade stilleståndstider orsakade av ogynnsamma väderförhållanden.
Ska installeras ombord
CMA CGM kommer enligt pressmeddelandet att installera lösningen ombord på sin globala flotta och erbjuda gedigen utbildning för användarna.
– Vi är glada över att samarbeta med ABB om denna parametriska rullalgoritm, en banbrytande integration av CMA CGM:s teoretiska ramverk med ABB Ability Octopus Marine Advisory-systemet. Denna lösning förbättrar inte bara säkerheten och operativ effektivitet utan hjälper också till att minimera riskerna för skador på last och förluster till sjöss. Det här samarbetet representerar ett stort steg för branschen för att möjliggöra en säkrare och effektivare sjöfart, säger Emmanuel Delcran, Vice President Group Operations på CMA CGM Group i pressmeddelandet.
”Ett viktigt steg”
Partnerskapet med CMA CGM om den parametriska rullningsalgoritmen understryker ABB:s engagemang för att förbättra såväl säkerhet som effektivitet samt att bidra till att skydda miljön, påpekar Tomas Arhippainen, Head of Marine Service and Digital på ABB Marine & Ports.
– Genom att tillhandahålla ett verktyg som hjälper till att minska riskerna förknippade med parametrisk rullning tar vi ett viktigt steg framåt i den globala sjöfartsindustrin, säger Tomas Arhippainen.
De två bolagen samarbetar sedan tidigare och cirka 200 av rederikoncernens fartyg är idag utrustade med ABB:s Octopus-system.