Säkerhet. Elbilar utgör inte en större brandrisk än fordon med förbränningsmotorer. Det är huvudbudskapet i en ny broschyr från Interferry.
Arkiv
-
-
Investering. United European Car Carriers, UECC, har förvärvat det nybyggda LNG-drivna PCTC-fartyget Blue Aspire. Fartyget kommer att sättas i drift mellan norra och södra Europa från mitten av december.
-
Hamn. Gothenburg Roro Terminal har tecknat ett avtal om att ta över som driftsoperatör av en järnvägs- och lastbilsterminal i Arendal i Göteborgs hamn.
-
Linje. Scandic Line öppnar en ny linje mellan Södertälje och Riga.
-
Leverans. Finnlines har tagit leverans av Finneco I, det första av tre nya hybridrorofartyg som är en del av rederiets nybyggnadsprogram på 500 miljoner euro.
-
Brandskydd. Elbilar och nya bränslen förändrar förutsättningarna för brandskydd på roro-fartyg. Ett forskningsprojekt på Rise undersöker gällande krav på utformningen av brandskyddsutrustning för ombordanställda.
-
Utökar. Inför 2021 utökar Wallenius SOL sin trafik på linjen från Zeebrugge till Vasa genom ett anlöp i Travemünde.
-
Invigning. Under måndagen anlöpte den första färjan till Stockholm Norvik Hamns nybyggda roroterminal.
-
Utökar. Från och med januari 2021 utökar Wallenius SOL sin trafik på Östersjön med de två fartygen Fionia Sea och Jutlandia Sea som chartrats in.
-
Nybygge. Under tisdagen gjorde DFDS senaste nybygge Flandria Seaways sitt första anlöp i Göteborgs hamn. Det är det femte fartyget i rederiets serie om sex rorobjässar.
-
Utökar. DFDS ökar nu antalet avgångar för sin färjetrafik mellan Karlshamn och Klaipeda i Litauen. Samtidigt förbereds hamnen för nya fartyg.
-
Fraktvolymer. Det stora tappet av passagerare har blivit smärtsamt för Stockholms hamnar. Men trots ett jättetapp inom både färjesjöfart och kryssning så har godsvolymerna hållit i sig.
-
Ökad export. I Göteborgs hamn har antalet exporterade fordon börjat öka igen efter den dipp som orsakades av coronapandemin.