Bloggat. Svenska myndigheter har skapat egna regler kring inlandssjöfarten helt utan erfarenhet samtidigt som det redan finns ett väl etablerat system i EU.
Blogginlägg
-
-
Bloggat. Straffet för att slå sönder lanterninen på fyren Far de Porto Pi – en av Medelhavets äldsta och mest prominenta fyrar – fastställdes till hängning.
-
Bloggat. Det är just nu ett faktum att Tallink är marknadsledare i trafiken mellan Finland, Sverige, Åland och Baltikum.
-
Bloggat. Skulden för att den nya Hisingsbron blir dyrare än beräknat läggs på de som protesterat och överklagat bygget.
-
Bloggat. Torbjörn Dalnäs om Tiransundet som varit politiskt och religiöst laddat sedan israeliterna tågade ut ur Egypten.
-
Bloggat. Mallorcas judiska kartografer var en förutsättning för dåtidens sjöfärder, men även på andra håll fanns trosfränder som gjorde stora insatser för navigationskonstens utveckling.
-
Bloggat. Innovationer är livsviktiga för hela samhället, därför måste också samhället hjälpa till när storföretagens ägare inte har uthållighet över tid.
-
-
Bloggat. 60 år sedan dramat utanför Nantucket, då Andrea Doria sjönk. Före detta Stockholm still going strong.
-
Bloggat. Trots att många har semester sker det saker inom containersjöfarten.
-
Bloggat. Nya grupper använder klassiskt sjöröveri i Sydostasien.
-
Bloggat. Jörgen Pettersson skickar en sommarhälsning från Åland.
-
Bloggat. Panamakanalen lade grunden för det som senare blivit skatteparadiset Panama, skriver bloggaren Torbjörn Dalnäs.
-
Bloggat. Som de flesta andra arbetsplatser minskar vi nu vår bemanning och passar på att önska er alla en härlig sommar!
-
Bloggat. ”Den svenska maritima litteraturen är mycket rik”, skriver bloggar Torbjörn Dalnäs.
-
Bloggat. Det är oansvarigt av beslutsfattare att inte ta del av de nya framsteg som gjorts och anpassa processerna därefter, menar Ulf Svedberg.
-
-
Bloggat. Torbjörn Dalnäs blandar och ger på sitt oefterhärmliga sätt, högt och lågt allt om Gibraltar.
-
Bloggat. Åländska Lundqvistrederierna går finfint, vilket får vår bloggare Jörgen Pettersson att minnas ett reportage han gjorde 2005 från rederiets tanker Alfa Italia.
-
Bloggat. Innovationsbloggare Ulf Svedberg frågar sig hur mänsklighetens nedärvda innovationsdrift kommer att påverka mänskligheten på lång sikt.
-
Bloggat. Torbjörn Dalnäs om huruvida Stockholm fortfarande kan klassas som en sjöfartsstad.
-
Bloggat. 33,3 procent fler kvinnliga skeppare, en 196-procentig global flott-tillväxt kontra en svensk dito på 6,4 % – se där några statistiska guldkorn.
-
Bloggat. Regering och riksdag har tappat greppet om svensk infrastruktur, skriver Bertil Arvidsson.
-
Bloggat. Ocean Alliance, The Alliance, 2M, UASC – containeralliansernas värld är ständigt skiftande, men vår bloggare Ingvar Bergman har full på läget.
-
Bloggat. Även om Sjöfartsverkets organisation inte är äldre 50 år kan dess verksamheter spåras tillbaka 350 år bakåt i tiden.