Bloggat. ”Shippingen är fortfarande männens värld och kvinnorna måste kämpa för att synas och höras”, skriver Jörgen Petterson. Håller ni med?
Blogginlägg
-
-
Bloggat. En oberoende analys av alliansrederierna skulle avslöja en skrämmande brist på förståelse för kundernas krav, skriver Ingvar Bergman.
-
Bloggat. Torbjörn Dalnäs om en gotländsk sjöman som lämnade Sverige för att aldrig återvända.
-
Bloggat. Framtidstro i färjebranschen i minglet på färjekonferens.
-
Bloggat. Att utmana invanda ombordrutiner kan för många uppfattas som kontroversiellt. Vår innovationsbloggare Ulf Svedberg förklarar varför.
-
-
Bloggat. Kineserna har fått bättre levnadsstandard och obalansen i export och import går mot rätt håll, skriver vår bloggare Ingvar Bergman.
-
Bloggat. Torbjörn Dalnäs om Taiwans nordspets där Taiwansundet och Östkinesiska sjön möts.
-
Bloggat. Den svenska tv-serien Skeppsredaren sändes 1979 men är sorgligt bortglömd. Hjälp oss att minnas!
-
Bloggat. Ett gäng åländska sjömän blev kvar vid Himalayas fot efter andra världskrigets slut.
-
Bloggat. Ingvar Bergman forsätter att titta i kristallkulan och ser en ny trad växa snabbare än någon tror.
-
Bloggat. Det är dags att byta slow steaming mot super steaming i containertraderna från Asien skriver Ingvar BeErgman.
-
Bloggat. När det blåser kan man antingen gräva ner sig eller bygga väderkvarnar skriver Ulf Svedberg
-
Bloggat. Utveckling går inte att hindra och skrönan om den obemannade flygande holländaren kan bli sann.
-
Bloggat. Göteborg tappar kraftigt som kryssningsstad. Vår bloggare Christopher Kullenberg Rothvall spekulerar i varför.
-
Bloggat. I boken Saltets pris berättas om en bortglömd del av svensk sjöfartshistoria.
-
Bloggat. Ett nytt forskningsfartyg ska namnges och internet har blivit tokförtjusta i ett minst sagt originellt namn.
-
Gästblogg. Det är ytterst beklagligt om regler träder i kraft som inte går att genomföra i praktiken, skriver den åländske riksdagsledamoten Mats Löfström om ballastkonventionen.
-
Bloggat. En näring som flyttar 90% av allt vårt import- och exportgods över sjön ska självfallet ha ett eget departement – det anser vår bloggare Ingvar Bergman.
-
Bloggat. Containerallianserna är i sig en av orsakerna till överkapaciteten i branschen, menar Ingvar Bergman, i motsats till många andra analytiker.
-
Bloggat. Se bilder från det pågående hamnbygget i Värtahamnen i Stockholm.
-
Bloggat. Flera av oss känner säkerligen till olika ”facktermer” inom svensk sjöfart, men även danskarna har en del speciella sjöfartsuttryck.
-
Bloggat. En överkapacitet och övertro på storlek har skapat stora problem i Fjärran Östern farten menar Ingvar Bergman.
-
Bloggat. Visst känner jag till att svensk inlandssjöfart länge varit en het potatis, men inte att det för 14 år sedan hade bildats ett konsortium avsett att utveckla en ny typ av kanalfartyg.
-
Bloggat. Två anställda ska bli en och vd har sagt upp sig. Det verkar gå utför med en av landets viktigaste organisationer skriver Bertil Arvidsson.