Bloggat. Subventioner fyller järnvägen med tunga godståg som konkurrerar ut sjöfarten.
Blogginlägg
-
-
Bloggat. A. P. Møller-Mærskkoncernen fortsätter att slimma koncernen och göra sig av med allt som inte finns i bullseye för att låna ett begrepp från darten. Bara i år har två stora, förlåt megaaffärer, gjorts.
-
Bloggat. De goda nyheterna från sjöfartsbranschen har inte varit direkt slående de senaste åren men den gångna veckan har faktiskt utgjort ett undantag. Åtminstone från den åländska horisonten.
-
Bloggat. Världens enda, enligt uppgift, atomdrivna containerfartyg Sevmorput kommer inte att huggas upp som planerat utan börja trafikera igen efter en genomgripande reparation.
-
Bloggat. Vi närmar oss det kinesiska nyåret och importörerna pressar sina leverantörer att leverera innan nyåret. Fartygen går nu fullastade till Europa och last ”rullas” en till två veckor och det gillar rederierna, för då passar man på att kraftigt höja frakterna.
-
Bloggat. Konkurrensen om Tallinnresenärerna hårdnar ytterligare efter Viking Lines beslut att inkommande sommar använda Mariella och Gabriella i trafiken istället för att ha dem liggande på dagarna vid Skatudden.
-
-
Så kom det då till ända, år 2013. För en del blev drömmar förverkligade, för andra gick de i kras.
-
Bloggat. Nu har man mötts för att diskutera containerlinjernas samarbete och ingen hade väl förväntat sig omedelbara förändringar i synen på vad som är tillåtet eller inte i linjernas all tätare och snårigare samarbete. Men man kanske hade hoppats på en färdriktning.
-
Bloggat. Dra tillbaka ansökan och bygg en högbro eller tunnel för den spårbundna kollektivtrafiken!
-
Bloggat. Tack för i år och väl mött 2014, fortsätt att följa med oss på webben under julen.
-
Bloggat. Nyligen blev det ju beslutat att TT-Lines Nils Dacke ska börja trafikera mellan Trelleborg och Świnoujście efter nyår – en liten förändring på ruttkartan. Totalt går det 31 linjer mellan Sverige och andra östersjöländer.
-
Bloggat. För oss som inte är helt bekväma med upplägget att spendera XX antal dygn på ett kryssningsfartyg men ändå vill ha en air av kryssning finns alternativ. På land.
-
Bloggat. Kostnaderna för svenska extrakrav är så höga att rederirepresentanter och andra under sittande möte kunde konstatera att det inte på kommersiella villkor kommer att gå att bedriva inlandssjöfart i Sverige.
-
Bloggat. Som en konsekvens av P3:s planerade och omfattande operationella samarbete i alla öst- och västgående linjetrader från maj 2014, har konkurrensmyndigheterna i Europa, Kina och USA beslutat sig för att mötas i Washington den 17 december.
-
Enkät. Vi på Sjöfartstidningen är nyfikna på vad du tycker om vår tidning. För att kunna göra tidningen ännu bättre och mer relevant för dig vill vi höra dina åsikter.
-
Bloggat. Det höll inte den här gången heller – frakthöjningen i Asien/Europa-traden i november har nu återigen pressats tillbaka.
-
Bloggat. I containerfarten ökar ständigt fartygsstorleken. Redarna vill komma åt ”Economy of Scale” och fokuserar bl a på bränsleförbrukning per skeppad container.
-
Bloggat. Missa inte reportaget i nästa nummer av Sjöfartstidningen om de två nyskapande kryssningsfärjorna på Östersjön som trots sin ålder har kvar sin starka attraktionskraft.
-
-
Bloggat. Det är intressant att se hur inställningen till säkerhet, här exemplifierad av passagerarsjöfarten mellan Sverige och Finland, har förändrats i ett lite längre tidsperspektiv.
-
Bloggat. Medan Evergreen, APL, Maersk, CSCL och alla andra linjerederier i Fjärran Östern-farten låtit tala om sig i mer eller mindre halsbrytande nybyggnadsprogram, har det varit märkligt tyst från Japan.
-
Bloggat. Sjöbefälsföreningen skänker närmare 100.000 till tyfonen Haiyans offer i Filippinerna. Röda Korset räknar med att omrking fyra miljoner människor är drabbade.
-
Bloggat. Den fjärde eller femte frakthöjningen i år – efter lika många misslyckanden – är genomförd per 1 november. En nödvändig höjning för att få ordning på ekonomin, men frågan är åter, kommer det att hålla denna gång?
-
Bloggat. Under tisdagen den 5 november lämnade ett imponerande bygge Torshamnen i Göteborg. Stena Supreme.