Som förutbestämt sedan urminnes tid infaller det ostasiatiska nyåret egentligen vid den andra nymånen efter vintersolståndet; kaninens år 2023 således först den 21 januari. Då har tigerns ödesdigra år 2022 just avslutats.
Blogginlägg
-
-
Vår kära jultomte anses ha Sankt Nikolaus som sin yttersta förebild. Båda är profilerade gåvogivare.
-
-
-
Jag var nyfiken på Lasses Fartygsmuseum, som skulle finnas någonstans utanför Mariehamn. Flera år tidigare hade jag träffat sjöingenjör Lars-Erik Eriksson på Katarina Sjöfartsklubb i Stockholm, där han presenterade sin bok På minnets redd – som är en bred presentation av den åländska sjöfarten.
-
-
En monstervåg har slagit till mot ett stort, till synes sjövärdigt fartyg, och krävt människoliv. Norskflaggade m/s Viking Polaris stävade härom dagen mot argentinska Ushuaia, känd som världens sydligaste stad, när vågen slog till i antarktiska farvatten.
-
Vi välkomnar Harald Treutiger som gästföreläsare på vår Forumdag. Harald kommer att inspirera och berätta om sin resa "Från jungman på ostindiefararen Götheborg till kapten”.
-
Hur skulle du reagera om du går in i ett riktigt högt hus och det endast finns en enda stor hiss? Den är stor och fin men den går bara en gång i timmen och stannar på varje våning och efter några få våningar så är du nästan ensam i den stora fina hissen. Det är så det ser ut idag i många sjötrafiksystem. Stora fartyg med låg beläggningsgrad på stora delar av rutten.
-
Jag skulle också kunna inleda min historia med Rolf med de där orden, för det är tack vare honom som jag har arbetat med sjöfartsnäringen sedan drygt 17 år. Första gången han ringde mig stod jag på förskolans gård och tittade på när min tvååring stolt visade för mig att han hade lärt sig cykla trehjuling.
-
Nu kan vi äntligen presentera våra huvudsponsorer: Wallenius Marine, Stena Line och N-O-S.
-
Så är en ny regering, ny infrastrukturminister och till stora delar ett nytt trafikutskott på plats. För en som ska påverka politiker är det med blandade känslor. Å ena sidan hade vi upparbetade kanaler med ledamöter, de har fått god kännedom om våra frågor. Å andra sidan så får vi nu chansen att lära upp nya ledamöter och ministrar – och de får chansen att leverera.
-
-
-
Det här är min sista Akterspegel och med den vill jag också passa på att tacka för mig. Jag går nu vidare till nya spännande uppdrag inom journalistiken.
-
Det är hög tid att vi i Sverige nu säkerställer i alla fall en basal förmåga att klara vår egen försörjning. Ska vi göra detta behövs fartyg, personal och rederier för att verksamheten ska kunna bedrivas löpande.
-
Sjöfarten ska minska sin klimatpåverkan. Energieffektivisering är mycket viktigt, men det räcker inte. En övergång till bränslen med låga (eller på sikt inga) växthusgasutsläpp är ett måste. Vad påverkar vilka det blir?
-
I min hustrus japanska kultur är det speciellt att fylla 60 år. Det har med den östasiatiska kalendern att göra.
-
Det råder ingen brist på utmaningar och instabilitet i denna tid som uppfinningsrika kvällstidningar döpt till chocktober. Energimarknaderna är svårbegripligare...
-
Det vackert ådriga almvirket uppskattas av möbelsnickare och har kommit flitigt till bruk i fartygsinredningar. Men också till kölen på större fartyg.
-
Att vara sjöfartsforskare i Sverige har aldrig varit lättare. Bättre ekonomiska förutsättningar har inte funnits och forskningsfrågor råder det heller ingen brist på.
-
Ett fartyg är så mycket mer än en intressant skrovmålning, stål, inredning och maskiner. Det är ett hem, både för passagerare och besättning.
-
-
Sjöfarten har blivit osynlig i vårt samhälle. Och när sjöfarten blir osynlig så blir även sjömännen det.
-