Rubriken på denna blogg är onekligen klichéartad. Om en färja lämnar en linje innebär det väl ändå inte slutet...
Blogginlägg
-
-
-
Den 6 september kan vi uppmärksamma ett 25-årsminne. Den 6 september 1997 kunde de svenska krigsseglarna från andra världskriget äntligen...
-
-
De första åren från 2010 när jag blev anställd var nästintill totalt mörker. Utflaggningarna haglade och det var skyttegravskrig mellan fack och arbetsgivare.
-
Jag är morgonpigg, alla dagar utan undantag. Det hänger med ända sedan en årslång sjötörn på Svenska Orient Liniens m/s Vikingland i mitten av 1960-talet.
-
-
-
Har du någon gång gått en kurs enbart för att få ett intyg eller certifikat? Och samtidigt ansett att det du lärt dig på kursen är av mindre betydelse, kanske till och med ointressant? Det förvånar mig inte om du svarar ja på den frågan. Jag själv har i alla fall gått en kurs någon gång där jag tyckt att kursintyget varit viktigare än det jag lärt mig. Och jag har dedikerat en stor del av mitt liv till just utbildning! Vad betyder det här om vi kombinerar det med andra delar i kompetensförsörjningskedjan?
-
Hakone! Det vackra vulkannamnet – som helt opoetiskt betyder "rot-låda" – väcker nostalgi. Ett av AB Svenska Ostasiatiska Kompaniets stolta vita fartyg bar det 1967-79. Ett annat ASOK-fartyg fick ungefär samtidigt heta Fujisan, uppkallat efter Hakones reslige granne.
-
Att äntligen få vara ute på båtarna känns som ett fantastiskt steg. Ett steg i taget mot en bättre social arbetsmiljö!
-
Vyn uppifrån Ramberget på Hisingen är magnifik. Göteborg ligger för besökarens fötter. Med fantasins hjälp sträcker sig utsikten längre än så, långt bortom Vinga.
-
Trafikverket är en stor finansiär av forskning och innovation inom infrastruktur-, transport- och logistikområdena. För att hantera denna roll använder...
-
I grunden handlar det om att säkerställa förutsättningarna för rederier i Sverige och Sveriges förutsättningar för handel och transporter. En reform för att säkerställa det svenska behovet av sjöfartskompetens är helt enkelt nödvändig.
-
Naturligtvis påverkar kriget även världens sjöfart. I direkt anslutning till krigszonen, i Svarta havet, är situationen för besättningarna extremt farlig, och flera fartyg har inte kunnat ta sig därifrån.
-
dags att dra sig tillbaka och då med massor av glada och trevliga minnen i bagaget. Framför allt av alla positiva människor som finns överallt i klustret med den gemensamma glöden att få till rätt förutsättningar för att både behålla och utveckla den svenska handelsflottan.
-
Sedan urminnes tider har det varit tradition att på olika sätt döpa fartyg för att önska välgång på haven för dess besättning, passagerare och last. Traditionen går flera tusen år tillbaka i tiden. Babylonierna sägs ha gjort det för 5.000 år sedan, liksom romarna, grekerna och egypterna. Heligt vatten, blod och vin var vanliga vätskor som hälldes på fartygens bog innan dagens sed med en flaska champagne såg dagens ljus i slutet av 1800-talet.
-
Nordgående fartyg som just lämnat Antwerpen har sin invanda led. Nordväst om Vlissingen följer de den strategiska före detta ön Walcherens skyddsvallar och klitter och rundar på nära håll byn Westkapelle. Byn ligger på den udde som man gärna uppfattar som Nederländernas västligaste punkt.
-
Kreta – grekernas Kríti, omfluten av ett Medelhav som skiftar i azur och turkos. Jag har varit på ön, både...
-
Kriget i Ukraina har ändrat säkerhetsläget i Europa över en natt. Samtidigt har sjöfartens betydelse för försörjningsberedskapen i Sverige kommit i fokus på ett sätt som saknar motsvarighet sedan kalla krigets dagar.
-
-
Superyachterna är flytetygens motsvarighet till bilbranschens ”vrålåk”. Jag har sett dem någon enstaka gång på Blasieholmen och Skeppsbron i Stockholm,...
-
-
Faktum är att i grunden har vi ett bra ramverk för sjöfarten i Sverige och i de allra flesta fall funkar reglerna – man kan helt enkelt säga att vi har en bra grund för vårt hus. Det stora problemet är att bygget inte har underhållits eller för den delen utvecklats.
-