Det sägs ofta att sjöfarten blivit en osynlig värld, en otillgänglig och stängd sfär där fartygen bara syns på håll som livlösa siluetter, ofta i otillgängliga delar av städerna. Och det samtidigt som sjöfolk blivit ett allt mer utrotningshotat folkslag som många bara hör talas om i populärkulturen.
Vi som redan är sjöfartsfrälsta kämpar i motvind. Vi vet ju både hur viktig sjöfarten är och hur spännande och mångfacetterad den här branschen är. Vi vill att alla de andra som inte fattat ännu också ska förstå. Att de som bestämmer i vårt land ska lära sig att prioritera rätt och att de där ungjärparna som vi vill ska jobba med sjöfarten i framtiden ska sluta drömma om bilindustrier och amerikanska teknikjättar och istället finna sin plats ombord. Nyckeln är att kunna förklara vilken fascinerande värld som gömmer sig innanför de där livlösa siluetterna i hamnen.
Olika delar av sjöfarten är ju olika publik för allmänheten med färjor och kryssningsfartyg på den övre skalan. Men även bland många av de mest trogna passagerarna är okunskapen stor om hur det faktiskt går till bakom kulisserna. Men en som dragit ett hästlass för att förändra det är den amerikanska kaptenen Kate McCue från Celebrity Cruises som blivit en av världens mest kända kaptener genom sitt aktiva Instagrammande och Youtubeande från sitt arbete ombord. I hennes The Captain’s Log har hon förklarat för sina följare hur man gör för att manövrera ett stort kryssningsfartyg, hur en vanlig dag kan se ut för en kapten och hur rutinerna ser ut vid avgång och ankomst. Hon gräver också in på mer detaljerade ämnen, exempelvis om hur det går till att justera en kompass och hur en överhalning av en huvudmaskin går till.
Hennes väg till Instakändis började med att rederiet frågade om hon ville posta inlägg i sociala medier om sitt jobb eftersom det blev mycket uppmärksamhet kring att hon blev den första kvinnliga amerikanska kaptenen på de stora kryssningsfartygen när hon fick rollen som befälhavare på Celebrity Summit under 2015. Sedan dess har hennes konto på Instagram vuxit till över en miljon följare, vilket gjorde att det blev en stor nyhet i februari i år när Kate McCue meddelade att hon bestämt sig för att lämna Celebrity Cruises för en ännu okänd framtid.
Någon lika stor superstar i den digitala sjöfartsvärlden har vi inte i norra Europa, även om vi i Sverige ska vara stolta över Hanna Odengrund som genom sitt Instakonto Hanna.the.pilot visar upp lotsens vardag för 27 000 följare. En annan storhet är Helsingborgaren Lars Skjold-Hansen som visar livet på DFDS megaroro Flandria Seaways som går mellan Göteborg och Zeebrügge inför sina 19 000 följare. Det nordiska guldet går nog dock till den danska Maerskkaptenen Thomas Lindegaard Madsen som postar filmer och bilder på Instagram till 130 000 följare.
Att bygga upp ett stort konto i sociala medier är långt ifrån något som passar alla, men det finns gott om personligheter på våra svenska fartyg som skulle kunna bli succé. En del rederier har riktlinjer för vad anställda får lägga ut i sociala medier. Självklart ska inga hemligheter röjas, men de som vill borde likt Kate McCue ges möjlighet att visa upp sitt arbete i de digitala kanalerna på ett personligt sätt för att visa upp den okända sjöfarten inifrån.