• Nu ska här göras nytta!

    Att tjäna pengar är gott nog för vissa, men jag tycker att det saknar egenvärde. Jag behöver kvalitet och att känna att jag gör nytta där jag verkar. Svensk sjöfart av i dag kan med fog skryta med att hålla...

  • Vinden gör comeback inom sjöfarten?

    Efter andra världskriget var alla inom branschen säkra på att sjöfart med lastfartyg under segel aldrig skulle återuppstå. Men man ska aldrig säga aldrig. Efter andra världskriget var segelfartygens tid som lastdragare definitivt ute. Inom kryssningssjöfarten finns det några...

  • Vi behöver svenska isbrytare

    Sveriges statsisbrytare håller på att bli gamla. Förr eller senare måste någonting göras. Varför inte bygga nya i Sverige? Egentligen är de svenska statsisbrytarna redan nu gamla. Tre av våra A-isbrytare (A innebär enligt Sjöfartsverkets klassificering den...

  • Sjöfartsbollar i rullning

    I skrivande stund har det rödgröna blocket ett riksdagsmandat mer än allianspartierna. När den här tidningen går i tryck vet vi ännu inte vilka partier som lyckas bilda en regering. Socialdemokraterna gör sitt sämsta resultat på hundra år.

  • En av pionjärerna på Östersjön

    Vindile förevisades för press och resebyråfolk i Stockholm den 30 maj 1988. För 30 år sedan var katamaraner något alla talade om inom färjesjöfarten i våra vatten. Det norska varvet Westamarin i Mandal (som ingick i...

  • Dags att tänka autonomt?

    Mina tidiga minnen av sjöfart kommer från promenader i hamnen under barndomens 1960-tal. Kajerna gav ett kaotiskt intryck med järnvägsvagnar, gaffeltruckar, lastbilar, trälådor av olika storlekar, säckar, staplade trävaror och olika maskiner och fordon – alla trängdes om saligheten...

  • Om hopp och skitstövlar

    Dagen den 19 mars började med en skitstövel. På tåget till Stockholm bläddrade jag förstrött i Facebookgruppen ”Sjömansfoton från förr och nu”, som har över 16 .000 medlemmar och således innehåller mycket mer än gruppnamnet anger. En till stor del...

  • ”Behov av saftiga morötter”

    När man tittar i backspegeln på det gånga året har det inneburit både glädjeämnen och besvikelser från ett sjöfartsperspektiv. Som helhet tycker jag ändå att eftersmaken av sjöfartsåret 2017 är hyfsat god. Den svenska sjöfarten har fått förbättrade...

  • Stormen har bara börjat

    Dessa dagar domineras för mig totalt av Metoo-rörelsen. Det är nog så jag kommer att minnas 2017, året när en tsunami av kvinnoröster började blottlägga en del av den mänskliga kulturen som är i sanning vedervärdig. I förra...

  • Vår ständiga balansgång

    Journalistrollen är tidvis en besynnerlig sak. Den skiftar förstås beroende på sammanhanget och vem man är, men det finns vissa fenomen som är svåra att komma undan. Till exempel kommentarer som börjar med ”alltså ni journalister” eller ”tänk på...

  • Världens äldsta havsisbrytare?

    Efter fem månader på varv är museifartyget Tarmo snart redo att återvända till sin ordinarie kajplats vid sjöfartsmuseet Vellamo i Kotka. Isbrytaren har dockats på Alfons Håkans Sveaborgs varv i Helsingfors för en omfattande genomgång och reparation...

  • Kan färjor vara vackra?

    En tidigt sommarmorgon i Åbolands skärgård 1988. Viking Sally och Wellamo närmar sig Åbo efter en nattur från Stockholm. Det är stiltje, färjornas medelvarsmotorer mullrar dovt inne i fartygsskroven som bakgrund till sjöfåglarnas kakafoni av lockläten. Ljuv musik...

  • Jag var här hela tiden

    Våren 2011 bestämde jag mig för att pröva lyckan som frilans. Sjöfartstidningen var ännu på sitt 106:e år, magasinet Shipgaz var på sitt tredje och jag på mitt sjätte som anställd på Svensk Sjöfarts Tidnings Förlag AB. Jag och säkert...

  • En dag på Donsö

    Den snabbgående färjan Valö är ett av Styrsöbolagets fartyg som går i trafik till Donsö.   Jag hade för några dagar sedan tillsammans med en kollega nöjet att besöka Donsö och hälsa på några av de rederier som...

  • Svenska nybyggen uppmärksammade i USA

    Det är givetvis inte endast Sjöfartstidningen som noterar alla de investeringar som svenska rederier gör för att minska sjöfartens miljöpåverkan och förstärka dess roll som en långsiktigt hållbar transportlösning. Svenska och nordiska nybyggen har även uppmärksammats...

  • God Jul och Gott Nytt År!

    Detta är vårt sista nyhetsbrev för 2016. På webben kommer vi vid behov att publicera nyheter under mellandagarna och nyhetsbrevet återkommer efter nyår, tisdagen den 3 januari. Julen står för dörren och nu är det dags att gå ner...

  • Vackra segelfartyg

    En del av våra lite äldre läsare kommer säkert ihåg Sven-Anders Boman, som i många år medverkade i Sjöfartstidningen med sina trevliga teckningar av fartyg. Sven-Anders har skickat tre fina skisser från segelfartygsparaden i Göteborg, då fartygen den 6 september lämnade...

  • Trevlig sommar!

    Ett intensivt första halvår ligger bakom oss, som för oss på redaktionen toppades med några dagars hektisk och spännande bevakning av Almedalsveckan i Visby.  Likt många arbetsplatser varvar vi nu ned och kommer med start i nästa vecka ha begränsad...

  • Trevlig midsommar!

    Jag tror att få personer som kommer från andra platser i världen egentligen förstår vad sommaren betyder för oss här uppe i Norden. Denna korta och intensiva tid av ljus och grönska, som kulminerar med...

  • Första resan med nyrenoverade Amorella

    Just nu befinner jag mig ombord på bil- och passagerarfärjan Amorella. Sedan leveransen 1988 har hon så gott som hela tiden gått på linjen Stockholm–Åland–Åbo med undantag för dockningar och andra inplanerade serviceuppehåll. En tuff linje...

  • Om tre kronor och band

    I det senaste numret av Sjöfartstidningen publicerade vi en bild på roro-fartyget Vasaland som går i trafik för Svenska Orient Linien (SOL), där vi skrev att fartygen återfått SOL:s traditionsrika skorstensmärke. Som en läsare mycket...

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.