Nu tillverkas klimatneutrala propelleraxlar.

Fotograf: Berg Propulsion

Kategori: Skeppsbyggnad | Innovation

De blir först med klimatneutral propelleraxel

Det svenska bolaget Berg Propulsion blir först i världen med att erbjuda klimatneutrala propelleraxlar till sjöfartsindustrin.

Genom ett nytt samarbete med svenska Björneborg Steel startas tillverkning av propelleraxlar av ”grönt” stål.

Order till tre fartyg

I takt med att koldioxidprissättningen skärps inom sjöfarten introducerar Berg Propulsion ett hållbart alternativ till konventionellt ståltillverkade komponenter. Nu står det klart att propelleraxlar tillverkade med en process som Björneborg Steel kallar GreenForge kommer att levereras till tre nya roro-fartyg beställda av rederiet Louis Dreyfus Armateurs (LDA). Fartygen ska trafikera transatlantiska rutter med flygplansdelar från 2026.

Tre nya RoRo-fartyg beställda av rederiet Louis Dreyfus Armateurs (LDA) utrustas med fossilfria propelleraxlar.

– Vi är stolta över att samarbeta med svensk stålindustri och bli först i världen att erbjuda klimatneutrala propelleraxlar. Det är helt rätt att de första applikationerna blir på lågutsläppsfartyg säger Kajsa de Mello, Operations Director på Berg Propulsion i ett pressmeddelande.

De nya fartygen är designade för att uppnå låga utsläpp och kommer bland annat att utrustas med rotorsegel för vindassistans samt hybriddrift och energihantering från Berg. Nu adderas alltså också propelleraxlar i klimatneutralt stål.

Återvinner stål och använder fossilfri biogas

GreenForge-tekniken bygger på återvunnet skrotstål, smält med förnybar el, och där traditionell propan ersätts med fossilfri biogas som rDME eller bio-propan. Enligt oberoende verifiering minskar processen koldioxidutsläppen med 95 procent jämfört med konventionella metoder. Resterande utsläpp klimatkompenseras, vilket ger ett helt klimatneutralt resultat.

Totalt kommer sex propelleraxlar att tillverkas med GreenForge för LDA:s nya fartyg, vilket förväntas minska CO₂-utsläppen med 160 ton jämfört med traditionell produktion. Den första axeln levereras till Bergs anläggning på Hönö i mars 2025, med resterande fem planerade till slutet av juni.

– Sjöfarten har både hållbarhetspionjärer och innovativa aktörer som är öppna för nya lösningar. Vi ökar nu produktionen med GreenForge, i takt med tillgången på biogas, och ser fram emot att hjälpa Bergs kunder att göra det gröna valet, säger Håkan Dedorsson, vd för Björneborg Steel.

Tror det blir konkurrenskraftigt

Initiativet sammanfaller med EU:s nya Clean Industrial Deal, som syftar till att stärka Europas industrisektor genom att främja investeringar i ren teknik, erbjuda ekonomiska incitament och minska beroendet av fossila bränslen. Berg Propulsion skriver att prognoser visar att utsläppsfria ståltillverkningsmetoder som GreenForge kommer att vara mer kostnadseffektiva än traditionella redan till år 2030.

– Hållbar ståltillverkning är inte bara ett klimatkrav, det är en konkurrensfördel. För våra kunder inom sjöfarten innebär detta ett sätt att kringgå de ökande kostnaderna för fossilbaserad produktion, säger Kajsa de Mello.

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.