Dagen innan nedläggningen fick Skane Jet 19 anmärkningar vid en inspektion varav sju var så pass allvarliga att de var grund för nyttjandeförbud.

Fotograf: FRS Baltic

Kategori: Säkerhet | Färjetrafik

Deras katamaran hade brister

Dagen innan beskedet om att FRS Baltic lägger ner trafiken mellan Trelleborg och Sassnitz gjorde Transportstyrelsen en inspektion på fartyget Skane Jet vilken resulterade i 19 anmärkningar varav sju allvarliga. Det rapporterar Trelleborgs Allehanda.

Det var den 25 september som tyska FRS Baltic tillkännagav att de lägger ner linjen mellan Trelleborg och Sassnitz. Skälet som angavs var höjningar av driftkostnaderna.

– Vi upplever betydande ökningar av nästan alla driftskostnader, vilket sätter hög press på oss, särskilt bränslekostnaderna. Dessutom tillkom betydande nya kostnader, såsom CO2-skatter som infördes 2024 och farledsavgifter i hamnen i Sassnitz, sa Moritz Bruns vd för FRS Baltic i ett pressmeddelande då.

Fick 19 anmärkningar dagen innan

Men nu rapporterar Trelleborgs Allehanda att nedläggningen kan ha haft fler orsaker. Dagen innan, den 24 september, gjorde Transportstyrelsen en inspektion där fartyget fick anmärkningar på 19 punkter – varav sju, enligt tidningen, var så pass allvarliga att de var grund för nyttjandeförbud.

Mårten Dahl, inspektör och sjösäkerhetsexpert på Transportstyrelsen, var med och gjorde inpektionen ombord under en överfart.

– Vi noterade flera allvarliga avvikelser mot brandskyddet. Det fanns nödutgångar och branddörrar som inte följde föreskrifterna. De körde med öppna nödutgångsluckor, vilket påverkar både brandsäkerheten och risken för vatteninträngning vid en olycka. Det gjorde oss så klart ytterst bekymrade och oroliga över hur rutinerna följdes för att kunna framföra fartyget på ett sjövärdigt och säkert sätt, säger han till tidningen.

Brandskyddet var det värsta

Förhållandena i maskinrummet väckte också oro. Isolering hade plockats bort ifrån rör, inkapslingar och skott. Allvarligast kritik, och grund för kvarhållande, fick Skane Jet dels för bristande brandsäkerhet och avsaknad av driftsrutinmanualer, dels för besättningens arbetsförhållanden. Tidningen skriver att inspektörerna upptäckt att det fanns farliga områden ombord.

– Det värsta här, sett till säkerheten ombord, var utan tvivel brandskyddet. Utrymningsprocedurer är vitala för denna typ av fartyg eftersom man har väldigt begränsad tid på sig vid en olycka. Man måste kunna utrymma fartyget så fort det bara går vid brand, och denna analys görs innan fartyget tas i drift och certifieras. Det är branddörrar, brandisolerade sektioner och sprinklersystem som svarar för tidsfaktorn. Har man inte ett intakt skalskydd är det oerhört allvarligt, säger han till tidningen.

Inget som påverkade nedläggningen

Moritz Bruns, vd för FRS Baltic, vidhåller att det låg ekonomiska orsaker bakom rederiets beslut att lägga ner linjen, inte säkerhetsmässiga.

– Redan 17 av de punkter vi fick kritik för rättades till samma dag de noterades. Två återstod, och en av dem har rättats till sedan dess. Kvar finns bara en del av isoleringsarbetet, och den processen jobbar vi med nu. Våra experter är inte helt överens med myndigheten om vilken typ av isolering som är nödvändig. Men nu är det de som bestämmer, och det får vi foga oss efter, säger han till tidningen.

Efter nedläggningen är rederiets plan att sälja fartyget.

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.