Johnny Sid ger upp. Före detta Kungsholm ligger utanför Alang och väntar på högvatten för att dras upp på stranden för att huggas upp.
Vill du läsa mer? Logga in här
Prenumerera
DIGITAL
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
Från 89 kr/månad
KOMPLETT
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
- Tidning i brevlådan 11 nr/år
Från 995 kr/år
Populärt!
Se alla erbjudanden.
Kommentarer
Kent Gustafson
Ett ”sista” hopp om finansiering vore kanske att få med ett ”nödrop” i P4 extra i morgon av t.ex. Johnny Sid..
Lennart fd Göteborgare
Fy skäms Göteborgs politiker och Älvstranden Avveckling!!!
New York har precis erbjudit en kajplats till SS United States ett skepp som inte är i nyskick precis…
En nyligen renoverad SS Kungsholm färdig att användas dög inte åt Göteborg trots att finansiering var klar från Johnny Sid i våras.
Otroligt besviken liksom mer än 1000 medlemmar i FB gruppen Kunhsholm IV tillbaka till Amerika kajen.
Johan Törnblom
Oerhört trist! Visar återigen sosse-styret som har långt till vad medborgarna känner.
Kapten
Det är ju så den stolta ”arbetarklassen” velat ha det i Göteborg, sedan urminnes tider har det varit rött styre i Göteborg. Lite sent att börja gnälla nu.
Tomas Börjesson
Kan bara konstatera att Dumheten ännu en gång besegrat Visheten…..förmodligen med hjälp av en hel del Göteborgsanda.Nu kan alla sitta i sina bostadsrätter runt f.d. hamnstaden Göteborgs f.d. kajkanter och titta på sina tomma vattenspeglar, snart blir det till och med en på mitt på Kungsportsavenyn för övrigt. En total brist på respekt för historiska saker präglar för övrigt all planering numera i Rikets Sekunda stad. Hur länge dröjer det innan Maritiman får respass?
Albin
Vaför inte flytta ifrån stan om det är så illa?
Fredrik Anderson
Tyärr är Göteborg ingen sjöfartsstad värd namnet längre, man vill inte ha några fartyg och varvsindustrin har man begravt för länge sedan, man ska nog leva på Liseberg.
Anonymous
Var varvsindustrin Kommunägd!
Anonymous
Egoister!
Pelle Maskin
Fattas ord………
Göran Mörby Lidköping.
Bedrövligt sorgligt och vilket arbete och inte kunna få ett värdigt slut. Tycker ni ska lägga in det här i GP
Anonymous
vessel beached today
Anonymous
Båt som båt det skapar ju arbete dit den kommer!
Eddy
Bedrövligt. Undrar om Johnny Sid pratat med Avanza bank elletr Santander bank?
Bengt Axelsson
Som en gammal Broströms sjöman så gör det ont i hjärtat när man ser ett så vackert fartyg skall skrotas hade en släkting som var kapten på Kungsholm hoppas att den blir räddad kämpa på
Havis Amanda
Johnny Sid ska ha all heder för sin tappra kamp för bevarandet av ett klassiskt vackert passagerarfartyg! Antalet miljardärer i världen har ökat; hade räckt om endast någon eller några av dessa lättat en bråkdel på sin förmögenhet för att rädda denna fartygsklenod! Synd att den ”majestätiska” M/S Kungsholm nu skattar åt förgängelsen.
Björn Julius
En båt är aldrig ”båt som båt”. Trist att detta projekt inte gick.
Magnus Berntsson
Det betyder otur att byta namn på ett fartyg enligt gammal sjömanssägen
per-arne
suck.det kanske blir så om några årtionden så hittar någon några ritningar på kungsholm och bygger upp ett nytt lika dant för att se hur folk levde och jobbade på 1900 talet. typ Wasa eller göteborg. men väl kämpat för ett bevarande på ett redan befintligt fartyg.
Anonymous
Som referens kostade renoveringen av S/S Rotterdam (som nu ligger som hotell) 160 miljoner euro.
Ulf
Min fina gamla arbetsplats som köksnisse bla..
Rolf B Bertilson
Det är obegripligt att ingen särskilt Göteborgs kommun inte kunnat ordna finansiering för behållandet av detta stolta fartyg som i hamnen i Göteborg kunnat locka många konferenser, övernattningar med speciellt värde mm Bara att ha fartyget liggande i hamnen skulle skapa intresse för hamnen och för svensk sjöfart. Små personliga insatser hade ju inte hjälpt i annat fall hade jag gärna ställt upp.
Stisse
Se vad renoveringen av s/s Rotterdam kostade och tror inte m/s Kungsholm skulle bli så mycket billigare att återställa i samma skick.Kan inte heller se att det är Göteborgs Kommuns skyldighet att finansiera privata initiativ.
Artikeln är stängd för fler kommentarer