Branschen vill ha en tydligare sjöfartspolitik, ökad tillsynsdelegering och mer valuta för avgifterna man betalar. Det framgår av en undersökning som Transportstyrelsen genomfört.
Vill du läsa mer? Logga in här
Prenumerera
DIGITAL
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
Från 89 kr/månad
KOMPLETT
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
- Tidning i brevlådan 11 nr/år
Från 995 kr/år
Populärt!
Se alla erbjudanden.
Kommentarer
Pia Berglund, VD Sveriges Redareförening
Välkomnar den rapport Transportstyrelsen. Den innehåller praktiska förslag vilket är bra. Nu har de även ny GD som har med sig ett tydligt uppdrag. Dialogen fortsätter mellan oss alla som brinner för sjöfarten. Bara tillsammans blir vi starka!
Egon Svensson
Alla skyller pa regeringens sjofartspolitik. Det beror bara trafik pa Sverige.
Vad har hant med Svensk internationell sjofart. Det har bara gat bakat nar Danska och Norska rederier gatt framat.
Ingvar Bergman
Vad som saknas för att få en bättre sjöfartspolitik, tror jag, är ett dedikerat sjöfartsdepartement. Med runt 90% av all handel via vattenvägen, vore det naturligt. Nu hamnar sjöfartens problematik i ett infrastrukturdepartement där järnvägsfrågor och trängselavgifter etc prioriteras därför att dessa frågor är synligare, men för den skull inte viktigare. Det skall bli intressant att följa utvecklingen av tonnageskatteförslaget. Det blir en värdemätare på hur den nya regimen ser på sjöfarten.
Artikeln är stängd för fler kommentarer