Det är det fjärde av de fem fartygen i E-Flexerserien som Brittany Ferries beställt från Stena RoRo och som nu blivit levererad. Saint-Malo är det elfte fartyget i serien totalt och har långtidchartrats av Brittany Ferries.
Batterier ombord
Likt fartygen Salamanca och Santoña som levererades till Brittany Ferries under 2021 respektive 2023, har Saint-Malo byggts för LNG-drift. Det som gör fartyget annorlunda mot de tidigare fartygen är ett batteripaket på totalt 11,3 MWh för framdrivning och manövrering i hamn. Med den installerade batterikapaciteten kan fartyget operera i farter upp till 17,5 knop enbart på batterier. Fartyget har även en anslutning för laddning av batterierna.
Sätts in mellan England och Frankrike
Saint-Malo har kapacitet för 1.290 passagerare och har 387 hytter. Fartyget kommer inom kort att lämna varvet i Kina och sätta kurs mot Europa.
Enligt ett pressmeddelande från Brittany Ferries kommer Saint-Malo att sättas i trafik mellan Portsmouth och franska Saint-Malo från och med den 12 februari 2025. Hon ersätter fartyget Bretagne från 1989.
FAKTA: Stena RoRos E-Flexer-serie:
- Stena Estrid, Stena Line (Holyhead–Dublin), levererad 2019.
- Stena Edda, Stena Line (Belfast–Liverpool), levererad 2020.
- Galicia, Brittany Ferries (långtidscharter, trafik Portsmouth–Santander), levererad 2020.
- Stena Embla, Stena Line (Belfast–Liverpool), levererad 2020.
- Côte d’Opale, DFDS, (långtidscharter, trafik Dover–Calais), levererad 2021.
- Salamanca, Brittany Ferries (LNG-drift, långtidscharter, trafik England–Spannien), levererad 2021.
- Stena Estelle, Stena Line, förlängd version, (Karlskrona–Gdynia) levererad 2022.
- Stena Ebba, Stena Line, förlängd version, (Karlskrona–Gdynia) levererad 2022.
- Santoña, Brittany Ferries (LNG-drift, långtidscharter), levererad 2022.
- Ala’suinu, Marine Atlantic (LNG och batteridrift, långtidscharter), levererad 2024.
- Saint-Malo, Brittany Ferries (LNG och batteridrift, långtidscharter), levererad 2024.
- Guillaume de Normandie, Brittany Ferries (LNG och batteridrift, långtidscharter), leverans 2025.
- Capu Rossu, Corsica Linea, (LNG-drift med batteri-hybrid, långtidscharter), leverans 2026.
- Attica Group, (Metanol ready, batteri-hybrid, långtidscharter, leverans 2027.
- Attica Group, (Metanol ready, batteri-hybrid, långtidscharter, leverans 2027.