Saint-Malo, det elfte av Stena RoRos E-Flexerfartyg, har levererats till Brittany Ferries.

Fotograf: Brittany Ferries

Kategori: Passagerarsjöfart | Skeppsbyggnad

Elfte E-Flexern levererad

Saint-Malo, det elfte fartyget i Stena RoRos E-Flexerserie, har blivit levererad till franska rederiet Brittany Ferries från det kinesiska varvet China Merchants Jinling Shipyard.

Det är det fjärde av de fem fartygen i E-Flexerserien som Brittany Ferries beställt från Stena RoRo och som nu blivit levererad. Saint-Malo är det elfte fartyget i serien totalt och har långtidchartrats av Brittany Ferries.

Batterier ombord

Likt fartygen Salamanca och Santoña som levererades till Brittany Ferries under 2021 respektive 2023, har Saint-Malo byggts för LNG-drift. Det som gör fartyget annorlunda mot de tidigare fartygen är ett batteripaket på totalt 11,3 MWh för framdrivning och manövrering i hamn. Med den installerade batterikapaciteten kan fartyget operera i farter upp till 17,5 knop enbart på batterier. Fartyget har även en anslutning för laddning av batterierna.

Sätts in mellan England och Frankrike

Saint-Malo har kapacitet för 1.290 passagerare och har 387 hytter. Fartyget kommer inom kort att lämna varvet i Kina och sätta kurs mot Europa.

Enligt ett pressmeddelande från Brittany Ferries kommer Saint-Malo att sättas i trafik mellan Portsmouth och franska Saint-Malo från och med den 12 februari 2025. Hon ersätter fartyget Bretagne från 1989.

Film från Brittany Ferries med en jämförelse mellan Bretagne och Saint-Malo.

FAKTA: Stena RoRos E-Flexer-serie:

  1. Stena Estrid, Stena Line (Holyhead–Dublin), levererad 2019.
  2. Stena Edda, Stena Line (Belfast–Liverpool), levererad 2020.
  3. Galicia, Brittany Ferries (långtidscharter, trafik Portsmouth–Santander), levererad 2020.
  4. Stena Embla, Stena Line (Belfast–Liverpool), levererad 2020.
  5. Côte d’Opale, DFDS, (långtidscharter, trafik Dover–Calais), levererad 2021.
  6. Salamanca, Brittany Ferries (LNG-drift, långtidscharter, trafik England–Spannien), levererad 2021.
  7. Stena Estelle, Stena Line, förlängd version, (Karlskrona–Gdynia) levererad 2022.
  8. Stena Ebba, Stena Line, förlängd version, (Karlskrona–Gdynia) levererad 2022.
  9. Santoña, Brittany Ferries (LNG-drift, långtidscharter), levererad 2022.
  10. Ala’suinu, Marine Atlantic (LNG och batteridrift, långtidscharter), levererad 2024.
  11. Saint-Malo, Brittany Ferries (LNG och batteridrift, långtidscharter), levererad 2024.
  12. Guillaume de Normandie, Brittany Ferries (LNG och batteridrift, långtidscharter), leverans 2025.
  13. Capu Rossu, Corsica Linea, (LNG-drift med batteri-hybrid, långtidscharter), leverans 2026.
  14. Attica Group, (Metanol ready, batteri-hybrid, långtidscharter, leverans 2027.
  15. Attica Group, (Metanol ready, batteri-hybrid, långtidscharter, leverans 2027.

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.