– Godstransporternas effektivitet behöver öka och transportsektorns klimatpåverkan minska. Investeringsstödet gör det lättare att räkna hem investeringar för att exempelvis öka kapaciteten och effektivisera omlastningen vid hamnar och terminaler där gods flyttas mellan trafikslag, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson i ett pressmeddelande.
Hamnoperatörer med flera
Berättigade att söka investeringsstödet är järnvägsföretag och företag som utför del av intermodal transport, till exempel hamnoperatörer, logistikföretag och speditörer.
Stödet kan täcka upp halva investeringskostnaden i omlastningsutrustning, utrustning för intermodala transporter samt teknik- och systemstöd, dock högst tio miljoner kronor.
Det är Trafikverket som ansvarar för att hantera investeringsstödet. Det kan som längst betalas ut till och med 31 december 2025.
Föreningen Svensk Sjöfart välkomnar beskedet.
– Det är glädjande att regeringen justerar ”ecobonusen” för att underlätta omlastning mellan olika trafikslag. Det kan stärka Sveriges konkurrenskraft genom ett effektivare transportsystem. Min uppmaning nu är att alla intressenter som har bra projekt är snabba med att söka så att de medel som finns avsatta redan 2025 kommer till nytta,” säger Anders Hermansson, vd för Svensk Sjöfart i en kommentar på föreningens hemsida.