Mudderverk i Luleå.

Fotograf: Sjöfartsverket

Kategori: Hamn/Logistik

Färdigmuddrat för i år i Luleås farleder

Nu har de inledande muddringsarbetena i projekt Malmporten avslutats och enligt Sjöfartsverket är den grova utformningen av farlederna klar. Nästa steg blir det stora muddringsarbetet som ska pågå under fyra år.

De förberedande muddringsarbetena som utförts av världens största mudderverk i Luleås farleder är nu färdigställda. Det skriver Sjöfartsverket i ett pressmeddelande. I hamnområdet pågår muddringen i någon vecka till innan det sista mudderverket lämnar Luleå. Arbetena inleddes den 6 juli och de stora mudderverken har nu lagt grunden för den muddring som planeras att starta efter att isen släppt 2025.

– Nu har vi gjort klart den grova utformningen av projektet och vi kan konstatera att muddringsarbetena har löpt på fantastiskt bra och vi är klara enligt ursprunglig plan. Det är såklart positivt för årets entreprenad i sig, men framför allt för projektet i stort. Nu kan vi starta med full kapacitet redan efter islossningen framåt våren, säger Max Bjurström, Sjöfartsverkets projektledare för Malmporten i pressmeddelandet.

Upphandling igång

Under 2025 väntas det stora muddringsarbetet påbörjas, det som omfattar de återstående cirka 19,5 miljoner kubikmeter muddermassor i farlederna och hamnområdet. Under de kommande säsongerna görs även en insats i Norra Kvarken utanför Umeå, för att öppna upp Bottenviken för de så kallade Östersjömax-fartygen.

Sjöfartsverkets och Luleå Hamns upphandling av entreprenör till det stora muddringsarbetet pågår just nu och ambitionen är att teckna kontrakt i månadsskiftet januari/februari 2025.

Förbereder för djuphamnen

Nu pågår även Luleå Hamns upphandling av den första etappen av anläggandet av en ny djuphamn där cirka en kilometer lång kaj ska byggas.

– När vi nu avslutar de förberedande muddringsarbetena lägger vi en viktig säsong bakom oss och vi fokuserar nu på att säkra de kontrakt som krävs för kommande säsonger. För Luleå Hamns del blir kontraktet för djuphamnens första etapp en viktig milstolpe som kommer att möjliggöra effektivare godshantering, säger Linda Wikman, projektledare Luleå Hamn.


FAKTA: Projekt Malmporten

– Inleddes 2013 som ett initiativ från Norrbottens basindustrier för att stärkta godskapaciteten.
– Med Malmporten följer en upp till fyrdubblad lastkapacitet sommartid samt minskningar av fartygens bränsleförbrukning, miljöutsläpp och fraktkostnader med upp till 40 procent vardera.
– Luleå Hamn är strategiskt prioriterad hamn av EU och landets största bulkhamn.
– Projektet är ett samarbete mellan Luleå Hamn AB, Luleå kommun, Sjöfartsverket och Trafikverket.

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.