Kollektivavtalen för anställda i manskapsbefattning inom färje- och storsjösegmenten blev klara den 24 april. Arkivbild.

Fotograf: Klara Johansson

Kategori: Arbetsmarknad

Flera kollektivavtal klara inom sjöfarten

Sjöfartens Arbetsgivareförbund och Seko är överens om kollektivavtalen för manskap ombord. Även skärgårdsavtalen mellan Sjöbefälsföreningen och Almega är färdiga.

Det var på torsdagen som Sjöfartens Arbetsgivareförbund och Seko tecknade överenskommelser om kollektivavtalen för manskap inom sjöfarten. Avtalen har ett samlat avtalsvärde på 6,4 procent över två år, vilket följer det märke som industrins parter har satt för svensk arbetsmarknad. 

– Svensk sjöfart är utsatt för hård internationell konkurrens. Kostnadsökningarna kommer att bli krävande för företagen, men vi tar ansvar för stabiliteten på svensk arbetsmarknad genom att följa det märke som industrin satt, säger John Wahlstedt, biträdande förhandlingschef på Sjöfartens Arbetsgivareförbund (som ingår i Transportföretagen) i ett pressmeddelande. 

Parterna är överens om löneökningar om 3,4 procent för 2025 och 3,0 procent för 2026. 

John Wahlstedt, biträdande förhandlingschef Sjöfartens Arbetsgivareförbund. Foto: Transportföretagen

Mer pension i nya avtalen

Överenskommelsen innebär även att en extra pensionsavsättning görs till Avtalspension SAF-LO. Under avtalsperioden höjs avtalspensionen med en procent, vilket från Sekos sida lyfts fram som en stor framgång i förhandlingarna. 

– Att lyckas avsätta en procent till avtalspension och samtidigt behålla fullt löneutrymme i tarifferna är unikt, säger Joakim Hellmouth, ansvarig ombudsman för sjöavtalen hos Seko, till medlemstidningen Sjömannen.  

Även Seko sjöfolks ordförande Kenny Reinhold är nöjd med pensionsuppgörelsen.

– Vår avtalskonferens var tydlig, sjöfolket måste komma ifatt när det gäller pensionerna. Nu har vi på två år lyckats ta ifatt en procent, det är ingen som lyckats med så mycket på så kort tid, säger Kenny Reinhold till Sjömannen. 

Rederitillägget tas bort

För att få igenom pensionsavsättningen har fackförbundet avstått annat i förhandlingarna. Rederitillägget tas bort helt och ombordtillägget höjs inte under första året på färjeavtalet och inte under hela avtalsperioden på storsjöavtalet.

Flera andra allmänna villkorsändringar har gjorts i avtalen. Reglerna om uppsägningstid vid arbetsgivarens uppsägning ändras i enlighet med anställningsskyddslagens bestämmelser och begränsningsperioden i Europaavtalet ändras från en vecka till fyra veckor.

– Införandet av extra pensionsavsättningar är kostsamt om än angeläget för branschen. Vi har i gengäld fått avtalsförbättringar för rederierna som vi bedömer ger goda förutsättningar för att bibehålla sjöfartens internationella konkurrenskraft, säger John Wahlstedt från Sjöfartens Arbetsgivareförbund.

Kollektivavtalen som tecknas av Sjöfartens Arbetsgivareförbund och Seko omfattar omkring 40 företag och cirka 2.700 anställda i manskapsbefattning i sjöfarten. 

Befälens skärgårdsavtal klara

På befälssidan är avtalsförhandlingarna mellan Sjöbefälsföreningen och Almega klara. De avtal som berörs gäller för befäl i skärgårdstrafiken. Parterna är överens om nya avtal som ger löneökningar på 6,4 procent över två år, skriver fackförbundet i ett pressmeddelandet.

I de nya avtalen finns en anpassning till anställningsskyddet i LAS, som innebär att arbetstagare nu har rätt att kvarstå i anställning till 69 års ålder. Detta kommer dock inte att påverka möjligheten att gå i förtidspension med ITP Skärgård, påpekar Sjöbefälsföreningen. 

Avtalsförhandlingarna mellan Sjöbefälsföreningen och Sjöfartens Arbetsgivareförbund (om storsjöavtalet för befäl) pågår fortfarande. 

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.