Maersk Line fortsätter sina massiva investeringar i nya containerfartyg. Nu beställer rederiet en serie med kapacitet för 14.000 TEU.
Vill du läsa mer? Logga in här
Prenumerera
DIGITAL
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
Från 89 kr/månad
KOMPLETT
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
- Tidning i brevlådan 11 nr/år
Från 995 kr/år
Populärt!
Se alla erbjudanden.
Kommentarer
Anonymous
Vad gör Maersk med sitt föråldrade tonnage?
Ingvar Bergman
Ett problem torde vara att man inte har några föråldrade fartyg (dvs ca 25 år och äldre) Däremot har man ett stort antal inhyrt tonnage, som man in första hand ersätter med nytt tonnage i den mån de passar in. Men att det pågår kapitalförstöring i alla läger, står tämligen klart när man är inne och skrotar fartyg byggda 1995/1997. Det är priset för det vilda nybyggnadsprogram de flesta av aktörerna har ägnat sig åt och fortfar att så göra..
Artikeln är stängd för fler kommentarer