När Berge Everest, byggd i år och på 388.000 ton dödvikt, anlöpte Dalian med full järnmalslast blev hon det första bulkfartyget av VLOC-storlek (Very Large Ore Carrier) som tillåtits lossa i en kinesisk hamn.Berge Everest är en kontroversiell gigant. Hon är en av 16 VLOC-fartyg som chartrats av den brasilianska gruvgiganten Vale, som själv har 19 fartyg i beställning.Samtidigt som det är en god affär för den kinesiska varvsindustrin som bygger tolv av dem, ses de som ett hot mot kinesiska redare som har en stor bulkflotta. Det finns också farhågor om att Vale får ett transportmonopol som begränsar den kinesiska stålindustrins förhandlingsmöjligheter när det gäller transportkostnaderna.Vale försöker nu sälja sina fartyg för att sedan chartra tillbaka dem.Den kinesiska redareföreningen har protesterat mot Berge Everests anlöp. Man hävdar att fartyget inte är sjösäkert och utgör en miljörisk. Detta baserar man på olyckan med en annan VLOC, Vale Beijing, som på sin jungfrulastning fick sprickor i skrovet och en läckande ballasttank.
Vill du läsa mer? Logga in här
Prenumerera
DIGITAL
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
Från 89 kr/månad
KOMPLETT
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
- Tidning i brevlådan 11 nr/år
Från 995 kr/år
Populärt!
Se alla erbjudanden.