Under sommarsäsongen 2016 inleder Gotlandsbåten trafik mellan Västervik och Visby med en snabbgående katamaran som kan lasta både personbilar och bussar. Förhoppningen är att fartyget ska få svensk flagg och svensk besättning.
Vill du läsa mer? Logga in här
Prenumerera
DIGITAL
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
Från 89 kr/månad
KOMPLETT
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
- Tidning i brevlådan 11 nr/år
Från 995 kr/år
Populärt!
Se alla erbjudanden.
Kommentarer
Anonymous
Kör så det ryker!
Billigt
Hoppas GB överväger att pröva Nyn-Vis också någon gång…
Anonymous
På tiden att DG får konkurrans! Hoppas priserna sänks!
Id
Anonymous
Är rederiet medvetna om vad det kostar att operera ett sådant fartyg, eller får även de bidrag från staten?
GP
Låter bra med svensk flagg. Lika villkor för alla. Då må jag önska dem lycka till, hoppas dom hittar en bra besättning som får jobba på bra och rättvisa villkor. Men med en del höga sossar i ryggen kan dom väl inte göra annat…
Nils Nordenbrink
Svar till Anonym: Gotlandsbåten får inga bidrag från staten eller kommuner.
A Stålberg
Klart att dom inte får bidrag från staten, det är ju inte samma typ av trafik.
wille
den flatbottnade ekan kan väl lägga till i inre hamnen,nu behövs ju inte pråmen
A Ståhlberg
Såja Wille, sitt ner i båten. Inget fel på fartyget men bara för att har möjlighet att köpa en Maserati så betyder det inte att du kan köra den, eller hur. Den enda med erfarenhet av rederiverksamhet har försvunnit så nu när de äntligen fått ta på en verklig båt så saknas ledningen
KOL
Bra val av fartyg, en gammal Katamaran – hur måga vevaxlar har de bytt hittills?
Buquebus ville inte ens köra den själva, hyrde ut den och köpte en Austal till sin Spanien operation. Ur miljö synpumkt är det underligt att de får köras överhuvud taget och fantasktiskt att de får köras i Östersjön.
pisse stink
ingen behaglig överresa, skumpa fram i 30 knop. Ingår njurbälte?
Anonymous
hur ser utsläppskraven ut för detta fartåk
A Ståhlberg
http://www.niferrysite.co.uk/pos-express-sold-for-operation-in-the-baltic/
9 månader står det här. En del intressanta åsikter kommer med som bonus
stink i norden
Så dj……a ful båt Ingen stil alls
Lamholt Jansson
Kör halva priset minst mot DG om ni vill ha kunder
Artikeln är stängd för fler kommentarer