2024 blev ett år av expansion och nysatsningar för Gotlandsbolaget. Bolaget vann upphandlingen av Gotlandstrafiken för nästa avtalsperiod och förvärvade dessutom linjen Oslo-Köpenhamn från DFDS. I bokslutsrapporten som släpptes under måndagen framgår att man ökade sina intäkter för helåret. Rederikoncernens intäkter uppgick till 2.622 miljoner (2.366 föregående år). Koncernens justerade rörelseresultat för 2024 förbättrades, och landade på till 218,2 miljoner (161,7 föregående år).
De nya satsningarna under året har dock också ökat kostnaderna. Rederiet förklarar att den nya linjen haft negativ påverkan på resultatet då man tog över den under fjärde kvartalet som är lågsäsong för verksamheten. Man har också haft kostnader relaterat till övertagandet, men också etableringen av Birka Gotland. Däremot har bättre resultat från Gotlandstrafiken under året kompenserat. Även valutakursförändringar har påverkat resultatet i positiv riktning.
Den nya linjen beskrivs som en milstolpe
Gotlandsbolagets vd Håkan Johansson höll en optimistisk ton när han kommenterade bolagets bokslut i en direktsänd webbcast.
– Vi har en tydlig framåtblick med fokus på nya affärsmöjligheter. För oss är det viktigt att förvalta vårt arv samtidigt som vi skapar nya resmål och destinationer. Vi vill bli en ledande aktör inom passagerarsjöfart i Norden, och det nya namnet på linjen Oslo–Köpenhamn, Go Nordic Cruiseline, speglar den position som vi arbetar för att etablera, säger Håkan Johansson.
Lanseringen av den nya kryssningslinjen Birka Gotland som man samäger med Viking Line har också varit en av de stora satsningarna under 2024. Håkan Johansson säger att det är en del av arbetet med att skapa fler reseanledningar till Gotland, men att projektet varit trögt i starten.
– Birka Gotland har gjort 27 anlöp till Visby under 2024. Satsningen hade en något trög start, men sommaren visade på en positiv utveckling, och det pågår nu flera initiativ för att stärka produkten.
Kräver besked om tonnageskatten
En av årets viktigaste händelser var beskedet att Gotlandsbolaget vann upphandlingen för nästa period av Gotlandstrafiken som startar 2027. Men Håkan Johansson säger att det finns flera frågetecken om tonnageskatten som man behöver få svar på. Den svenska regeringen arbetar med en utvecklad svensk tonnageskatt men det är i dagsläget oklart om Gotlandstrafiken kommer att inkluderas i denna.
– Att vårt anbud lämnades in av ett danskt dotterbolag beror helt på att den svenska tonnageskatten som inte alls är lika konkurrenskraftig som i andra länder i Europa. Vi har möjlighet att placera ansvaret för ekonomisk och strategisk ledning på Gotland, precis som idag, om tonnageskatten förändras så att Gotlandstrafiken omfattas. Men tiden börjar bli knapp. Ett besked från regeringen behöver komma under 2025, säger Håkan Johansson.
Gotland Horizon är en historisk investering
I mitten av februari i år beställde Gotlandsbolaget den storskaliga katamaranen Gotland Horizon X, som byggs för att drivas med fossilfria bränslen. Investeringen är den enskilt största i Gotlandsbolagets historia. Under presentationen kom en publikfråga om det verkligen är möjlighet att räkna hem en sådan investering.
– Vi tror att det är viktigt för Gotlands attraktivitet på sikt att skapa klimatneutrala resor. På grund av nya regelverk blir det också allt dyrare att bedriva sjöfart med fossila bränslen. Långsiktigt tror vi att detta är en bra investering.
Svagt sista kvartal
Årets fjärde kvartal belastades resultatmässigt av övertagandet av linjen Oslo-Köpenhamn, vilket påverkat både intäkter och kostnader. Samtidigt har lägre kostnader i Gotlandstrafiken haft en positiv påverkan under kvartalet. Rörelseresultatet uppgick till -60,6 miljoner (-61,2 föregående år).