Grimaldi har beställt ytterligare tre conrofartyg (container och roro) från Hyundai Mipo för leverans 2014, rapporterar analysföretaget Alphaliner. Fartygen, 24.400 dwt, har kapacitet för 800 teu, och ingår i Grande Marocco-serien. Under 2010 och 2011 levererades fem Grande Marocco-fartyg till Grimaldi i Neapel. Fartygen ska trada på Västafrika. I början av augusti beställde ACL (dotterbolag till Grimaldi) Atlantic fem G4-conrofartyg för leverans 2015. Fartygen ska byggas vid Hudong-Zhonghua Shipbuilding i Kina. Dimensionerna på fjärde generationen, G4, växer bara marginellt jämfört med generation tre, G3. Längden ökar från 292 meter till 296, bredden från 32,3 till 37,6. Djupgåendet blir i stort sett det samma, drygt 11 meter och dödvikten ökar från 43.100 till 45.000. Fartygens kapacitet ökar dock dramatiskt. Containerkapaciteten från 1.850 TEU till 3.800 TEU och ytan för roro-last ökas från 18.500 kvadratmeter till 28.900 kvadratmeter och den maximala takhöjden ökas från 6,2 meter till 7,4 meter.
Vill du läsa mer? Logga in här
Prenumerera
DIGITAL
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
Från 89 kr/månad
KOMPLETT
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
- Tidning i brevlådan 11 nr/år
Från 995 kr/år
Populärt!
Se alla erbjudanden.