De tre fartygen som beställts för Finnlines kommer att sättas i trafik mellan Finland och Tyskland. Fartygen kommer att bli 240 meter långa.

Fotograf: Finnlines / Grimaldi

Kategori: Färjetrafik | Skeppsbyggnad

Grimaldi lägger jätteorder – tre nybyggen till Finnlines

Grimaldi Group, där bland annat Finnlines ingår, har lagt en beställning på totalt nio nya ropax-fartyg, en order värd 1,3 miljarder USD. Tre av fartygen kommer att sättas i Finnlines trafik på Östersjön.

Det är ett omfattande nybyggnadsprogram som Grimaldi Group nu presenterar för att utöka och modernisera sin flotta med ropax-fartyg på Medelhavet och på Östersjön. Rederikoncernen har beställt nio nya ropax-fartyg från det kinesiska varvet China Merchants Jinling i Weihai, ett bolag inom China Merchants Group. Det enligt ett pressmeddelande under tisdagen. Avtalet är värt totalt 1,3 miljarder USD och undertecknades under tisdagsmorgonen i Hongkong. 

Görs redo för metanol

Koncernen skriver i pressmeddelandet att samtliga kommer att vara utrustade med motorer som kan köras på metanol, vilket gör koncernen redo att nå målet om nettonollutsläpp.

Fyra av fartygen kommer att segla under italiensk flagg och trafikeras av Grimaldi Lines, medan två kommer att segla under grekisk flagg av det grekiska dotterbolaget Minoan Lines. De sex systerfartygen tillhör klassen “Next Generation Med” och ska trafikera rutter i Medelhavet.

Emanuele Grimaldi, vd för Grimaldi Group till vänster och Miao Jianmin, styrelseordförande för China Merchant Industry till höger. Foto: Grimaldi

Nybyggena får finsk flagg

De tre återstående fartygen kommer att levereras till Finnlines, segla under finsk flagg och introducera en ny fartygsklass, kallad “Hansa Superstar”, vilket är en vidareutveckling av den existerande “Superstar”-serien med Finnsirius och Finncanopus som trafikerar på Östersjön.

Samtliga nio fartyg kommer att levereras mellan 2028 och 2030 och vara utrustade med optimerade skrov- och propellerlösningar, energieffektiva elsystem, landströmsanslutningar och silikonbaserade skrovbeläggningar som kommer att minska koldioxidutsläppen per transporterad godsenhet med över 50 procent jämfört med dagens fartyg på motsvarande rutter, uppger rederiet.

– Med beställningen av dessa nio exceptionella ropax-fartyg fortsätter och stärker vi vårt långa, framgångsrika samarbete med China Merchants Group – en enastående partner för byggandet av avancerade fartyg. De nya fartygsklasserna ”Next Generation Med” och ”Hansa Superstar” är resultatet av en noggrann analys av våra kunders behov – och i vidare bemärkelse sjöfartens, säger Emanuele Grimaldi, vd för Grimaldi Group och styrelseordförande för Finnlines i pressmeddelandet.

Satsar på linjen Travemünde–Helsingfors

De tre fartygen som beställts för Finnlines kommer att sättas i trafik mellan Finland och Tyskland. Fartygen kommer att bli 240 meter långa och ha en lastkapacitet på 5.100 lastmeter för rullande gods, samt 90 bilar och får 320 hytter för upp till 1. 100 passagerare.

Rederiet uppger att den nya designen på fartygen är anpassad för rutten mellan Finland och Tyskland. ”Fartygen är bättre lämpade för längre överfarter, med nya hyttkategorier och restaurangalternativ anpassade efter olika passagerarpreferenser – med stort fokus på komfort och upplevelsen ombord”, skriver de.

Faciliteterna ombord inkluderar fem barer och restauranger, ett spa med ett brett utbud av behandlingar, samt klassisk finsk bastu, butiker och två lekområden för barn i olika åldrar.

  • Sex av fartygen tillhör klassen “Next Generation Med”. Två av dem kommer att segla för det grekiska dotterbolaget Minoan Lines.

    Fotograf: Grimaldi

  • Fyra av fartygen kommer att segla under italiensk flagg för Grimaldi Lines.

    Fotograf: Grimaldi

  • Fartygen i klassen ”Next Generation Med” blir 229 meter långa.

    Fotograf: Grimaldi

  • De får en lastkapacitet på 3,300 lastmeter och plats för upp till 2.500 passagerare.

    Fotograf: Grimaldi

  • De tre fartygen i “Hansa Superstar”-klassen blir 240 meter långa och får en kapacitet på 5.100 lastmeter och upp till 1. 100 passagerare.

    Fotograf: Grimaldi

”Sjöfarten kräver kvalitet”

De nya ropax-fartygen som är avsedda för trafik i Medelhavet blir 229 meter långa, med 3,300 lastmeter för rullande gods och plats för över 300 bilar. Ombord kommer det finnas plats för upp till 2.500 passagerare, med fler än 300 hytter (för över 1.200 gäster) och cirka 700 vilstolar.

– I dag, mer än någonsin, kräver sjöfarten kvalitet, effektivitet och miljömässig hållbarhet för att förbli ett centralt transportmedel för både gods och passagerare, nationellt och internationellt. Särskilt den exceptionella prestandan när det gäller minskade koldioxidutsläpp och användningen av metanol som alternativt bränsle för oss ännu närmare det globala målet om nettonollutsläpp – och stärker ytterligare vår position som en ledande aktör inom närsjöfart i Medelhavet och Östersjön, säger Emanuele Grimaldi i pressmeddelandet.

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.