I ett dokument till IMO föreslår nu ICS, som representerar rederier och operatörer med 80 procent av världens handelsflotta, ett ”fund and reward”-system för att påskynda övergången till alternativa bränslen inom sjöfarten, vilka ofta kostar mellan två till tre gånger mer än konventionellt marint bränsle. Tanken är att de rederier med fartyg som redan använder bränslen med låga utsläppsnivåer ska belönas ekonomiskt för de utsläpp som de förhindrar.
Vill du läsa mer? Logga in här
Prenumerera
DIGITAL
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
Från 89 kr/månad
KOMPLETT
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
- Tidning i brevlådan 11 nr/år
Från 995 kr/år
Populärt!
Se alla erbjudanden.