Inom IMO försöker man nu hitta en juridisk lösning för att klara EU:s utfasningsprogram, som innebär att runt 170 tankfartyg skall skrotas i år. Problemet är att det helt enkelt inte finns tillräcklig kapacitet för att ta hand om alla dessa fartyg, som dessutom i de flesta fall innehåller skadliga ämnen. Ett förslag från Basel Action Network är att redarna skall betala för att utrusta europeiska varv med anläggningar för att rengöra fartygen innan de skickas till upphuggningsvarven i Fjärran Östern och Indien. Flera fall har uppmärksammats där rederier sålt fartyg till en mellanhand, som i sin tur sålt fartygen vidare till upphuggningsvarven. Detta anser EU, samt Norge, Turkiet och Island vara illegalt och fartygen måste rengöras innan upphuggning. Enligt en sammanställning gjord av Intertanko, baserad på data från en expertgrupp inom IMO, som analyserade konsekvenserna av utfasningen, skall 172 tankfartyg skrotas under året.
Vill du läsa mer? Logga in här
Prenumerera
DIGITAL
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
Från 89 kr/månad
KOMPLETT
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
- Tidning i brevlådan 11 nr/år
Från 995 kr/år
Populärt!
Se alla erbjudanden.