Vi får samhället att fungera för människor på väg, på spår, i luften och på sjön. Därför behöver vi den bästa kompetensen. Vårt uppdrag är viktigt och har betydelse i vardagen – både för privatpersoner och företag. Hos oss tar vi ansvar, behandlar alla på ett bra sätt och har respekt för olikheter. Som medarbetare bidrar du till en hållbar framtid.
Om jobbet
På sektionen för sjötrafik ansvarar vi för regelutveckling och tillståndsprövning inom bl. a.
- lotsning
- utmärkning till sjöss
- sjötrafiktjänst (VTS)
- sjöövervakning och fartygsrapportering
- sjötrafikreglering.
Vår vision är att möjliggöra morgondagens resor och transporter. Vårt gemensamma förhållningssätt är att vi ska vara modiga, hjälpsamma och möjliggörare. Med detta i ryggsäcken strävar vi efter att bli den myndighet vi själva vill möta. I din roll som handläggare kommer du att lära dig tillståndsprocesserna och hur det är att arbeta i en förvaltningsmyndighet. Arbetsuppgifterna kan variera mellan rutinärenden och mer komplexa ärenden som tar längre tid att hantera. Du förutsätts ta ansvar och leverera utifrån sektionens uppdrag och behov, samt även stötta kollegor i våra gemensamma uppdrag.
Arbetet kan medföra resor, både inrikes och utrikes.
Hos oss är du viktig
Gillar du att jobba tillsammans med andra och vill du utvecklas i din yrkesroll? Hos oss kan du förvänta dig ett förtroendefullt chefs- och medarbetarskap och ett hållbart arbetsliv. Vi är en trygg arbetsgivare som månar om din hälsa med tid för friskvård på arbetstid, flexibla arbetstider, väl tilltaget antal semesterdagar och lediga klämdagar.
Läs mer om hur det är att jobba på Transportstyrelsen
Du kommer att
- arbeta med att handlägga ansökningar om lotsdispenser
- svara på remisser från t.ex. domstolar, myndigheter, kommuner och privata företag
- i viss mån att hantera ärenden beträffande sjötrafiköverträdelser
- vid behov stötta och hjälpa övriga delar av sektionens och avdelningens verksamhet.
Du måste ha
- nautisk kompetens genom relevant högskoleutbildning eller motsvarande kunskaper förvärvade på annat sätt som vi bedömer likvärdig
- god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift både på svenska och engelska
- ha arbetslivserfarenhet från sjöfartsbranschen.
Det är meriterande om du också har
- tidigare erfarenhet av arbete med regelgivning och tillståndsprövning i en myndighet
- eller har haft en lotsdispens
- erfarenhet av arbete inom kvalitetsledningssystem.
Vi vill att du
- kan arbeta såväl självständigt som i grupp
- är ansvarsfull, engagerad och pålitlig
- är tydlig och kan bidra till att skapa en god och öppen kommunikation
- är en person som kan se till helheten
- förstår din roll som myndighetsperson och har förmågan att anpassa ditt arbetssätt efter detta.
Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.
Mer information
Anställningen är tillsvidare med placering i Norrköping. Tillsättning enligt överenskommelse. Vi tillämpar normalt provanställning.
Som medarbetare hos oss finns möjlighet att arbeta på distans upp till tre dagar i veckan. Det är verksamhetens behov och karaktären på arbetsuppgifterna som avgör om och i vilken utsträckning det är möjligt.
Vid frågor är du välkommen att kontakta sektionschef Johan Skogwik, 010 –495 33 37
ST, Mats Anderzén och Saco, Carola Sander nås via vår växel på 0771-503 503.
Vi vill inte att annonsörer och bemanningsföretag kontaktar oss.
Ansök
Ansök via vår webbplats och bifoga ditt CV samt ett personligt brev märkt med referensnummer TSG 2023-2572. Vi behöver din ansökan senast den 15 maj 2023. Vi gör första urvalet utifrån de frågor som du får svara på i vårt e-rekryteringssystem och kan komma att använda urvalstest.
Välkommen att bli vår nya kollega!